Deze klus nam 25.000 werkuren, verdeeld over 4 jaar in beslag. Over de kostprijs wordt wijselijk niet gesproken… Maar hoe dan ook, het resultaat mag er zijn: 50 jaar na zijn onthulling op het Salon van Genève stond de eerste Countach LP 500 opnieuw te blinken op het Concours d’Elégance van Villa d’Este. Of toch bijna, want dit is een perfecte kopij van de wagen uit 1971 die volledig volgens originele plannen en met de technieken van toen werd opgebouwd. Het betreft dus geen restauratie maar een recreatie, want de oorspronkelijke auto bestaat intussen niet meer.
Dit huzarenstukje werd uitgevoerd door ‘Polo Storico’, de oldtimerafdeling van Lamborghini die instaat voor de restauratie- en re-creatieprojecten van de voertuigen van het Italiaanse sportwagenmerk. Vaak moeten er immers opnieuw onderdelen vervaardigd worden omdat ze in zulke slechte staat verkeren of gewoon niet meer verkrijgbaar zijn. Dit keer was de opdracht echter zeer ingrijpend omdat men voor de bouw van de Lamborghini Countach LP 500 werkelijk vanaf nul moest beginnen.
Enkele maanden research
Advertentie – lees hieronder verder
“De eerste maanden van het project werden volledig besteed aan research”, vertelt Giuliano Cassataro, verantwoordelijke van de dienst Polo Storico. “We moesten oog hebben voor alle details, hun samenhang en de technische specificaties. Daarvoor bestudeerden we vele foto’s, documenten, tekeningen van toen en spraken we mensen die ooit bij de bouw betrokken waren. Zo kregen we ook van bijvoorbeeld Pirelli belangrijke informatie om de oude banden opnieuw te vervaardigen.”
Eens er voldoende informatie en inzicht over de originele Countach LP 500 uit 1971 was verzameld, kon Polo Storico beginnen met de bouw van het voertuig. De constructie van het chassis, het koetswerk en het interieur gebeurde volgens de originele specificaties en zoveel mogelijk met de technieken van weleer. En met veel oog voor details.
Originele banden en lak
Zo werden in de archieven van Pirelli de originele plannen van de Cinturato CN12-band waarop de LP 500 stond gevonden. Daarmee konden de technici van de Milanese bandenfabrikant een nieuwe band vervaardigen met de oorspronkelijke afmetingen – 245/60R14 vooraan en 265/60R14 achteraan – én het originele loopvlak en uitzicht van de jaren 70, maar met een moderne structuur en compound.
Hetzelfde verhaal geldt voor de koetswerkkleur waarvan in de archieven van de PPG de exacte samenstelling werd gevonden van de originele gele lak die de naam ‘Giallo Fly Speciale’ had. Kortom, Lamborghini Polo Storico leverde met de re-creatie van de Countach LP 500 een knap staaltje vakmanschap en meesterschap.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be