Eerst en vooral: in de Veyron ligt geen kleine viercilinder zoals in de meeste wagens, wel een 8-liter W16 met vier turbo’s. Naast de ontwikkeling van 1.001 paarden (minstens), levert dit gigantische blok 1.250 Nm koppel. Goed voor de banden? Niet echt. Zo moet het rubber sowieso vervangen worden als de piek van 400 km/u is overschreden. Voor de rest moet je ze gemiddeld om de 4.000 km wisselen…
De banden van een Veyron zijn specifiek aan het model. Kostenplaatje: 40.000 euro! Niet per stuk, maar toch. Bugatti raadt zelfs aan om ook elke 12.000 km de velgen te vervangen. Die wissel kost ook weer 35.000 euro…
Jaarlijks onderhoud voor de prijs van een Polo
Uiteraard moet een Veyron jaarlijks op onderhoud. Dat kost ongeveer 20.000 euro, de prijs van… een olieverversing bij een Bugatti-specialist in de VS (er moet 16 liter olie worden ververst!). Overdreven? Bugatti “stelt gerust” door een vast tarief voor 3 jaar te hanteren. Hoeveel? 50.000 euro…
Screenshot + video: Royalty Exotic Cars / YouTube
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be