Het handgeschakelde systeem van Lexus is gebaseerd op software en zou moeten aanvoelen als the real thing. Er is sprake van een koppelingspedaal, een versnellingspook en een toerenteller, net zoals we dat gewoon zijn. Bestuurders zullen met andere woorden op de ouderwetse manier kunnen schakelen, maar ook een bepaalde setup kiezen.
Wendbaar en stabiel
De toekomstige sportkar gaat dus over een handbak beschikken, maar er is meer. Zo is er sprake van een One Motion Grip-stuursysteem. Dat bevat geen mechanische link tussen het stuurwiel en de voorwielen en zou de wagen enerzijds wendbaarder bij lage snelheden maken en anderzijds stabieler op lange rechte stukken. De eerste Lexus die daarmee zal worden uitgerust, is de RZ 450e.
Advertentie – lees hieronder verder
0-100 km/u in 2 seconden en 700 km rijbereik?
Waar de LFA-opvolger (gepland voor 2025) ook mee zal uitpakken, is brake-by-wire-technologie. Details daarover zijn op dit moment van schrijven nog niet bekend en hetzelfde geldt voor de aandrijflijn. Dat het een vierwielaandrijver wordt, staat wel al vast, maar de specificaties en prestaties zijn voorlopig in mysterie gehuld.
We gaan ervan uit dat de Lexus-supersportwagen over minstens twee elektromotoren gaat beschikken (één voor elke as of misschien zelfs één per wiel) en dat de acceleraties vuurwerk zullen opleveren. Lexus lichtte alvast een tipje van de sluier door een 0-100 km/u-sprinttijd van ‘ongeveer 2 seconden’ te voorspellen, alsook een autonomie van 700 km (wat veel is voor een EV). We kunnen amper wachten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be