Waarom een Honda S2000 kopen een goed idee is

Ondergetekende heeft zelf ooit overwogen om een tweedehandse Honda S2000 aan te schaffen. Die deal is niet doorgegaan, ten voordele van een Integra Type-R die inmiddels ook alweer verkocht is. Er spijt van gehad, zeer zeker, al is die spijt nog het meest op de eerste beslissing van toepassing…

Waarom een Honda S2000 kopen een goed idee is

De Honda S2000 eind vorig decennium een “frisse wind in het sportwagensegment” noemen, was veel te zacht uitgedrukt. De compacte open tweezitter verraste vriend maar vooral vijand door indertijd uit te pakken met de naar verhouding krachtigste atmosferische benzinemotor die ooit in een productiemodel lag. Zijn ongeblazen 2.0 produceerde maar liefst 240 pk, met andere woorden goed voor een ongeziene 120 pk per liter. Letterlijk niemand kon beter zonder gebruik te maken van turbo’s of compressoren…

Hoe Honda dit klaarspeelde? Door de viercilinder met het beruchte V-TEC-systeem uit te rusten. Hierdoor raasde de S2000 door tot een krijsende 9.000 tr/min en bleek hij razendsnel als je het toerental hoog kon houden. Wat meer is: zijn gewichtsverdeling was ideaal (50:50), de techniek betrouwbaar en bovendien konden we hier over een betaalbare sportwagen spreken, zeker gezien de straffe prestaties die hij bood en nu nog steeds biedt.

Keuze van de redactie: onze 5 favoriete benzinemotoren aller tijden Is deze Integra Type R zijn stevige vraagprijs waard?

Op zoek naar een exemplaar? We raden hem aan… Zelf zijn we voornamelijk fan van het minder afgeborstelde pre-faceliftmodel, in de eerste plaats herkenbaar aan de minder gestileerde – en in onze ogen mooiere – koplampen en achterlichten. Reken weliswaar op een zo’n 20.000 euro voor een net exemplaar met niet al te veel kilometers.