De Honda S2000 eind vorig decennium een “frisse wind in het sportwagensegment” noemen, was veel te zacht uitgedrukt. De compacte open tweezitter verraste vriend maar vooral vijand door indertijd uit te pakken met de naar verhouding krachtigste atmosferische benzinemotor die ooit in een productiemodel lag. Zijn ongeblazen 2.0 produceerde maar liefst 240 pk, met andere woorden goed voor een ongeziene 120 pk per liter. Letterlijk niemand kon beter zonder gebruik te maken van turbo’s of compressoren…
Hoe Honda dit klaarspeelde? Door de viercilinder met het beruchte V-TEC-systeem uit te rusten. Hierdoor raasde de S2000 door tot een krijsende 9.000 tr/min en bleek hij razendsnel als je het toerental hoog kon houden. Wat meer is: zijn gewichtsverdeling was ideaal (50:50), de techniek betrouwbaar en bovendien konden we hier over een betaalbare sportwagen spreken, zeker gezien de straffe prestaties die hij bood en nu nog steeds biedt.
Op zoek naar een exemplaar? We raden hem aan… Zelf zijn we voornamelijk fan van het minder afgeborstelde pre-faceliftmodel, in de eerste plaats herkenbaar aan de minder gestileerde – en in onze ogen mooiere – koplampen en achterlichten. Reken weliswaar op een zo’n 20.000 euro voor een net exemplaar met niet al te veel kilometers.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be