Gaan er binnenkort 200000 banen verloren in de Europese auto-industrie?

De auto-industrie verkeert in een crisis. Volgens de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA) kunnen er tegen 2035 bijna 200.000 banen verloren gaan. Faalt de Europese auto-industrie?

Gepubliceerd op 8 november 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Gaan er binnenkort 200000 banen verloren in de Europese auto-industrie?

De Europese auto-industrie lijdt. De oorzaak is de transitie naar elektrische auto’s die slecht (of toch zeker onvoldoende) gemanaged werd. Hierdoor konden andere constructeurs de leiding nemen, vooral uit China. Dat kan uiteraard gebeuren, maar de situatie vraagt om een passende reactie. En die gaat onvermijdelijk gepaard met pijnlijke afslankingen van het personeel.

P90571981-bmw-group-plant-regensburg-production-of-the-fully-electric-bmw-ix2-10-2024-600px
© BMW

Dat vreest de vereniging van de Duitse auto-industrie (VDA), die erop wijst dat er nog maar tien jaar te gaan is voor Europa alleen nog elektrische nieuwe wagens toelaat in de showrooms. Maar er moet nog veel gebeuren, vooral om het bedrijfsmodel te veranderen. Een elektrische auto kan niet op dezelfde manier ontwikkeld, geproduceerd of verkocht worden als een auto met verbrandingsmotor. 

Bijna 200.000 banen?

Volgens een studie van de VDA kunnen er de komende tien jaar meer dan 190.000 banen verloren gaan “als gevolg van de elektrificatie van aandrijflijnen, waardoor er minder banen nodig zijn om voertuigen te produceren dan vroeger”, aldus de organisatie. Volgens de VDA is deze daling al gestart in 2019. Sindsdien zijn er 75.000 jobs verdwenen. Maar we leren ook dat er 29.000 nieuwe banen gecreëerd werden in andere sectoren dan de auto-industrie. Deze verschuiving wordt niet alleen toegeschreven aan de vertraging van de activiteiten van de westerse autofabrikanten, maar ook aan de verplaatsing van sommige jobs naar China. De Duitse automobielvereniging schat dat minstens 10% van de activiteiten naar China verplaatst zal worden. Is dit een verrassing?

Advertentie – lees hieronder verder

Transformatie in plaats van sociaal bloedbad

Deze situatie zal leiden tot een transformatie van de sector. En een noodzakelijk herstel van het evenwicht. Het lijdt geen twijfel meer dat er in Europa banen zullen verdwijnen. Dat begint al bij Volkswagen, dat van plan is om drie Duitse fabrieken te sluiten en 10.000 werknemers te ontslaan, de eerste keer in de 87-jarige geschiedenis van het bedrijf. De CEO van Volkswagen verklaart dit door “decennia van structurele problemen”. In werkelijkheid betekent dit dat Duitse werknemers momenteel overbetaald worden en dat het bedrijf te lang op (te) grote voet geleefd heeft. Dat is zo sinds het tijdperk van Ferdinand Piëch, de kleinzoon van Ferdinand Porsche. Hij stond bekend als een hard man, maar aan hem hebben we onder meer de quattro-transmissie, Bugatti en de W12- en W16-motoren en de Volkswagen Phaeton te danken.

DB2019NR01054_web_1600
© Volkswagen

De VDA-studie lijkt aan te tonen dat vooral de transitie naar elektrische auto’s tot banenverlies leidt. Dit is op zich niet onlogisch, aangezien de betrokken jobs zeker zullen veranderen. “Bovenal is de daling van de werkgelegenheid geen gevolg van een crisis, maar eerder een onderdeel van de transformatie. Cruciaal is echter dat het politieke kader deze verandering ondersteunt en begeleidt”, stelt Hildegard Müller, voorzitter van de VDA. Dit klopt, maar we willen er ook aan toevoegen dat constructeurs zelf hun personeel moeten ondersteunen en opleiden om de nieuwe functies die nodig zijn voor elektromobiliteit op zich te nemen.

Met één element heeft de VDA-studie geen rekening mee gehouden: de terugkeer van Donald Trump als president van de Verenigde Staten. Hij is van plan om de invoerheffingen te verhogen, ook op Europese producten, omdat hij het oude continent ziet als ‘een klein China’. Dit kan de winstgevendheid van bepaalde constructeurs op de proef stellen, wat mogelijk leidt tot een inkrimping en banenverlies. Of tot verplaatsingen naar de Verenigde Staten om stijgende invoerheffingen te vermijden. Hoe dan ook, transformaties en veranderingen hebben altijd al de kaarten door elkaar geschud en banen gekost. Dat is niets nieuws. En als de omschakeling naar elektrische auto’s ‘maar’ 200.000 banen kost van de 14 miljoen in de Europese auto-industrie, dan doen we het behoorlijk goed, als je bedenkt dat sommige waarnemers in de autosector schatten dat er meer dan 500.000 jobs zullen sneuvelen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.