Economie

Autoleningen vijf keer zo duur

De tarieven voor autoleningen zijn sinds vorig jaar aanzienlijk gestegen. Financiële instellingen blijven echter de voorkeur geven aan klanten die groene auto’s kopen. Het aantal particuliere klanten van groene auto’s is echter nog klein. 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20 jan. 2023 | Leestijd: 4 min

De autowereld is blij dat elektrificatie op komst is, want het aandeel geëlektrificeerde auto’s – zelfopladende hybrides, plug-in hybrides en 100% elektrische auto’s – is in 2022 aanzienlijk toegenomen: ze zijn goed voor 30% van de totale verkoop. Behalve dat 87% van deze geëlektrificeerde auto’s in feite worden geregistreerd door bedrijven die bezorgd zijn over de aftrekbaarheid van hun investeringen. Particulieren kopen nog steeds 80% van de auto’s met verbrandingsmotor, om voor de hand liggende budgettaire redenen, maar hiertoe behoren ook zelfopladende hybride auto’s, die minder duur zijn en waarvan de elektrische machines de besparingen die een dieselmotor oplevert in termen van verbruik kunnen vervangen – of bijna vervangen.

In deze tijd van het jaar zijn veel consumenten op zoek naar een nieuwe auto, vooral omdat de tekorten geleidelijk afnemen, waardoor de levertijden korter zijn dan enkele weken of maanden geleden. Daarom zullen veel automobilisten zich tot een kredietagentschap wenden om hun aankoop te financieren.

Advertentie – lees hieronder verder

Gunstige tarieven, maar…

Hoe vaak concurreren kredietinstellingen met elkaar in deze tijd van het jaar, en natuurlijk geven ze kortingen op hun autoleningen, vooral op voertuigen die als milieuvriendelijk worden beschouwd. Waarom doen ze dit? Banken passen al enige tijd zogenaamde ESG-criteria (Environment, Social and Governance) toe, die investeringen of financieringen begunstigen die als “groen” worden beschouwd.

Volgens een vergelijking van La Dernière Heure bedraagt de kredietrente voor een “ecologische” auto bij BNP Paribas Fortis 3,25% en 3,45% voor conventionele voertuigen. Belfius rekent ongeveer hetzelfde tarief aan, met 3,25% voor elektrische of plug-in hybride voertuigen die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten. KBC doet het iets beter met “groene” en conventionele tarieven van respectievelijk 2,89% en 3,19%. En bij ING? Reken op een tarief van 2,75% voor een ecologische auto en 2,99% voor een andere.

Niet in overeenstemming met de werkelijkheid

Zoals gezegd, kopen weinig mensen groene auto’s omwille van budgettaire redenen. Volgens FEBIAC kocht in 2022 slechts 12,9% van de particulieren een elektrische auto en slechts 8,6% een plug-in hybride.

Ook al zijn ze gericht op particulieren (bedrijven kiezen voor leasing), de gunstige tarieven betreffen niet veel mensen en sluiten dus weinig aan bij de realiteit van de markt. Net als de prijzen trouwens. Want de inflatie heeft niet alleen de prijs van nieuwe auto’s beïnvloed, maar ook de kredietrente die tussen de 2,5 en 3,5% ligt, terwijl de beste rente die vorig jaar werd geboden… 0,59% ! Reken maar uit: dat is vijf keer zoveel vandaag.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon