Het is officieel: Carlos Tavares verlaat over twee jaar Stellantis, de groep die hij gevormd heeft. Sinds zijn komst aan het hoofd van Stellantis heeft Carlos Tavares zich ontpopt als een van de meest doeltreffende managers in de wereldwijde auto-industrie. Als architect van de fusie tussen PSA en Fiat Chrysler in 2021 heeft hij van Stellantis een gigant in de sector gemaakt, met hoge marges en een winstgevendheid waar de concurrenten jaloers op zijn. Onder zijn leiding is de groep snel gegroeid.
Maar ondanks dit positieve traject hebben de economische realiteit en de huidige onrust op de markt, vooral in Noord-Amerika, zijn imago aangetast. Door de slechte prestaties, vooral in de Verenigde Staten, wordt Tavares gedwongen om terug te treden aan het einde van zijn contract begin 2026. Ondertussen heeft hij wel het vertrouwen gekregen van de raad van bestuur.
Crisis?
Tavares wordt bekritiseerd wegens de teleurstellende prestaties van de Noord-Amerikaanse divisie, een cruciale markt voor het bedrijf. Stellantis, dat ooit veel winst boekte met topmerken zoals Jeep en Ram, heeft de verkoop dramatisch zien dalen. Te grote voorraden, grote kortingen en dalende winsten hebben het vertrouwen van investeerders beschadigd. De constructeur heeft zelfs zijn financiële prognoses voor 2024 naar beneden moeten bijstellen en verwacht dividendverlagingen en een aandeleninkoop. Deze tegenslagen hebben er mee voor gezorgd dat de aandelen van de groep dit jaar met 42% in waarde gedaald zijn. En dat wordt uiteraard niet op prijs gesteld. Vooral omdat Tavares de zorgen van beleggers over deze kwesties regelmatig heeft weggewuifd.
Advertentie – lees hieronder verder
Interne en externe kritiek
Naast strubbelingen met de machtige Amerikaanse autobonden heeft Tavares ook veel kritiek gekregen van dealers, die hun ongenoegen hebben geuit over een managementstijl die te ver afstaat van de lokale realiteit.
De positie van Tavares voor de komende maanden is dus verzwakt. In de komende achttien maanden zal hij moeten bewijzen dat hij het tij kan keren voor de groep. Dat wordt geen sinecure en daarom gaat de CEO het managementteam grondig herschikken. Waarschijnlijk maakt de opvolger van Tavares daar al deel van uit. Strategische benoemingen, zoals die van Jean-Philippe Imparato voor Europa en Antonio Filosa voor Noord-Amerika, illustreren de wens om een nieuwe weg in te slaan. Imparato is ongetwijfeld een van de favorieten. Hij verlaat Alfa Romeo en wordt vervangen door de Italiaan Santo Ficili, die voor de voormalige Fiat Chrysler-merken heeft gewerkt en ook de complexe taak krijgt om de situatie bij Maserati recht te trekken.
De hele operatie blijft wellicht niet zonder sociale gevolgen. Tavares is nooit sentimenteel geweest. En dat zal nu wellicht niet veranderen. Er zijn immers duidelijk nieuwe kostenbesparingen nodig om de groep er weer bovenop te helpen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be