Het is bekend dat westerse autobouwers hun bedrijfsmodel moeten veranderen en het Chinese model overnemen. Dat betekent sneller nieuwe auto’s ontwikkelen en ze tegelijk sneller en goedkoper produceren. Uiteraard is dit een ingrijpende verandering die tijd in beslag neemt, maar er is haast bij. Verrassend is wel dat Chinese fabrikanten zelf ook bezig zijn om hun bedrijfsmodel aan te passen.
Dit gebeurt bij Geely, de groep waartoe onder meer Volvo, Lotus, Zeekr en Lynk & Co behoren. Voor deze laatste twee merken, gepositioneerd als ‘luxueus’ en ‘intelligent’, heeft Geely besloten om de krachten te bundelen voor onderzoek en ontwikkeling, en software en hardware. Dat melden interne bronnen, die anoniem willen blijven, aan Reuters.
Overdracht van aandelen
Volgens de informatie blijft de directie van elk van de merken onafhankelijk, maar is het de bedoeling dat Zeekr het belang van 30% van Volvo in Lynk & Co en de 20% van Geely Holding overneemt. Volvo zal zich dus volledig terugtrekken uit Lynk & Co. Zeekr zou zijn belang verhogen tot 51%, waardoor het beslissingsbevoegdheid krijgt bij Lynk & Co.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom deze verandering bij Geely? Moet de fabrikant besparen? Zit het in de problemen? Wellicht realiseren Chinese autofabrikanten zich dat erg veel merken hebben gelanceerd, in de overtuiging dat ze daarmee verschillende doelgroepen (en dus een breder publiek) kunnen bereiken. Maar deze aanpak is achterhaald. Westerse en Aziatische fabrikanten hebben dit ook al geprobeerd, maar zijn hiervan afgestapt. Toyota introduceerde bijvoorbeeld het jongerenmerk Scion in de Verenigde Staten, maar voerde het uiteindelijk af. Pontiac of Oldsmobile binnen de General Motors-groep. Of Talbot en Simca. De voorbeelden zijn legio. Ter herinnering: Volkswagen heeft soms ook moeite om de vele producten van zijn merkenimperium te positioneren, zoals Skoda tegenover Volkswagen.
Kannibalisme
Het onderscheid tussen Zeekr en Lynk & Co is vandaag niet zo duidelijk. Ze hebben vergelijkbare producten die ook qua prijs overlappen. De Lynk & Co Z10 en Z20 delen dezelfde architectuur als de auto’s van Zeekr, terwijl de benzine- en hybridemodellen op platformen staan die ontwikkeld zijn door Geely en Volvo Cars. Deze heroriëntatie komt op een moment dat Chinese autobouwers op hun thuismarkt onder druk staan door de sterke concurrentie (vooral van BYD en Tesla) en hun vooruitzichten in Europa achteruitgaan door de invoerheffingen. Bovendien heeft de Chinese regering haar fabrikanten gevraagd niet te investeren op het oude continent. Alleen BYD heeft zijn fabrieken bevestigd, maar de anderen, zoals Chery, hebben het advies opgevolgd en hun projecten opgeschort.
Opvallend is dat deze herstructurering komt op een moment dat het erg goed gaat met Geely. De omzet in het derde kwartaal steeg met 93%. Ook de merken Lynk & Co en Zeekr groeien. Het valt nog te bezien wat de impact van deze ingreep is. Geely zal ongetwijfeld nog verder snijden in zijn kosten, hoewel die al erg laag liggen in vergelijking met die van Europese en Westerse fabrikanten. De druk dreigt dus nog toe te nemen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be