Dit zijn de technologisch beste én slechtste autoconstructeurs in 2024

De nieuwste editie van de Gartner Digital Automaker Index belicht de moeilijkheden die traditionele automerken hebben met de digitale transformatie. Terwijl Tesla, Nio en Rivian als technologiebedrijven de autosector blijven domineren, hebben traditionele giganten zoals Toyota en Jaguar Land Rover moeite om te volgen.

Gepubliceerd op 16 september 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Dit zijn de technologisch beste én slechtste autoconstructeurs in 2024

De jaarlijkse Gartner Digital Automaker Index beoordeelt de digitale prestaties van tweeëntwintig autofabrikanten aan de hand van 13.919 indicatoren in negen categorieën. Het rapport belicht de moeilijkheden die traditionele autoconstructeurs ondervinden om te transformeren naar een technologiebedrijf.

In deze editie van 2024 staat Tesla voor het tweede jaar op rij bovenaan de ranglijst van technologische autofabrikanten. Maar ondanks deze toppositie verliest het baanbrekende merk van elektrische voertuigen terrein aan zijn jongere rivalen, met name de Chinese start-ups Nio en Xpeng en het Amerikaanse Rivian. Die laatste merken gingen spectaculair vooruit.

xpeng

Tesla moet volhouden

Pedro Pacheco, analist bij Gartner, vertelde aan Automotive News Europe: “Tesla blijft een ongelooflijk innovatief bedrijf, vooral dankzij zijn vermogen om inkomsten te genereren via zijn automatische software-updates. Maar er duiken toch tekortkomingen op, vooral qua connectiviteit.” Het merk kampt ook met instabiliteit binnen zijn managementteam. Het recente vertrek van Sreela Venkataratnam, vicepresident financiën en bedrijfsvoering, betekent dat al vier topmanagers het bedrijf verlaten hebben in vijf maanden. Dit roept vragen op over de kracht van Tesla’s management op de lange termijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Intussen zijn nieuwe spelers in de sector, voornamelijk Chinese en Amerikaanse bedrijven, de kloof aan het dichten. Nio bijvoorbeeld, dat de tweede plaats inneemt op de ranglijst, verbeterde zijn score met 2%, terwijl Rivian en Xpeng verrassende stijgingen van 13% noteerden. Rivian onderscheidt zich in het bijzonder door zijn vooruitgang in de elektronische architectuur van zijn auto’s, vooral met zijn nieuwe plaatselijke netwerk, waardoor het merk tot de best presterende in deze categorie behoort.

Gartner-ranking-22-automakers-ARC-2024-01

De merken Geely en BYD boeken ook snel vooruitgang en scoren beter dan veel westerse fabrikanten. China blijft dus zijn positie verstevigen als een serieuze concurrent in de technologische innovatiewedloop. Maar dat heeft iedereen intussen wel opgemerkt.

Toyota en JLR in moeilijkheden?

Traditionele constructeurs zoals Jaguar Land Rover (JLR) en Toyota hebben dan weer moeite om een goede digitale aanpak te vinden. JLR staat op de laatste plaats in de ranglijst en heeft zijn score nauwelijks verbeterd tegenover vorig jaar. Volgens de analyse van Garner moet de Britse constructeur dringend ingrijpend hervormen op bijna elk vlak: architectuur, managementvaardigheden, beloning van software-ingenieurs enzovoort.

Gartner-winners-in-9-categories-ARC-2024-3

Op de derde plaats zag Toyota zijn score dalen met 7% in 2024. Deze felle daling valt te verklaren door de beslissing om het beheer van autosoftware te scheiden van de algemene directie, een beslissing die een verkeerd signaal geeft over de toewijding van de Japanse fabrikant aan technologie. Garner wijst erop dat oudere merken zoals Toyota voor een transformatie-uitdaging staan, omdat de meeste van hun leidinggevenden nog niet voldoende afweten van software, in tegenstelling tot de managers van nieuwere merken.

nio-copie

Uitdaging voor traditionele constructeurs

Garner benadrukt dat de uitdaging voor traditionele bedrijven meer organisatorisch dan technologisch is. De besluitvormingsprocessen en de strategie verhinderen hen om vooruit te gaan en te innoveren. Het zijn dus vooral de bedrijfsculturen die moeten veranderen. De organisatie wijst erop dat de managers van traditionele autofabrikanten vooral geïnteresseerd zijn in de auto zoals die twintig jaar geleden werd gemaakt, en (te) weinig in de nieuwe technologieën die ze zouden kunnen integreren.

Gartner-by-country-Arc-2024-2

Geografisch gezien domineren Amerikaanse fabrikanten zoals Tesla en Rivian de ranglijst, maar China is bezig aan een snelle inhaalslag dankzij merken als Nio en Xpeng. “De Verenigde Staten zijn nog steeds koploper op het vlak van autosoftware”, merkt Pacheco op. “Maar China blijkt een geduchte uitdager.” Europa blijft daarentegen achter, net als (vreemd genoeg) Zuid-Korea. De prestaties van Japan, ooit een pionier in de autosector, blijven achteruitgaan. Voor ‘onze’ constructeurs wordt het dus dringend tijd om het bewustzijn te vergroten en krachtdadig in te grijpen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.