Het autolandschap ondergaat grondige veranderingen. Zowel op technologisch vlak als wat de actoren betreft. Enerzijds is er de elektrificatie van de aandrijvingen door de verplichte overgang naar 100% elektrische auto’s in de Europese Unie tegen 2035. Maar daarnaast wordt Europa sinds kort ook overspoeld door haast ontelbare nieuwe Chinese automerken die zich gretig storten op onze markten storten.
Export 6 miljard euro in november
Tijdens de maand november in 2022 voerde China zelfs voor 6 miljard euro aan wagens uit, volgens de cijfers van de Chinese douane. Dat is een nieuw record, dat voornamelijk werd gerealiseerd door de trafiek naar Europa. Belangrijk is hierbij te noteren dat de helft van dit bedrag (dus 3 miljard euro) werd gerealiseerd door de levering van elektrische auto’s. Inderdaad, China is zeker niet van plan de elektrische trein te missen in autoland.
Het bewijs: tegenover dezelfde periode een jaar geleden lieten de Chinese merken zelfs een omzetstijging van 165% optekenen wat de verkoop de elektrische voertuigen betreft. Opmerkelijk is dat China momenteel al 70% van zijn productie van EV’S uitvoert naar Europa. Verwacht wordt dat de omzet van elektrische wagens van de Chinese automerken de volgende jaren nog sterk zal toenemen, omdat zij enorm inspelen op de stijgende vraag naar EV’s in Europa.
Advertentie – lees hieronder verder
Invoerbeperkingen nodig
Is dit een bedreiging voor de Europese automerken? Jazeker, want terwijl er in Europa geen invoerbeperkingen gelden voor de ‘vreemde’ autoconstructeurs, kampen de Europese automerken wel met belangrijke restricties elders, zoals in de Verenigde Staten of China.
Er gaan daarom ook stemmen op om eveneens in Europa invoerbeperkingen op te leggen aan de buitenlandse automerken om de eigen auto-industrie te beschermen. Maar daarvoor zijn nog geen concrete stappen gezet. Omgekeerd wapenen de buitenlandse merken zich wel om hierop te anticiperen. Zo zijn er verschillende Chinese autoconstructeurs die overwegen om ook in Europa fabrieken te openen. Dat verkondigde onder meer al het management van BYD, dat zopas de Atto 3, de Han en de Tang in Europa lanceerde en grote ambities koestert op ons continent.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be