Exportrecord voor Chinese auto’s

China exporteerde nooit voorheen zoveel auto’s als in 2022. En dat is vooral te danken aan de stijgende vraag naar elektrische auto’s in Europa.

Gepubliceerd op 6 januari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Exportrecord voor Chinese auto’s

Het autolandschap ondergaat grondige veranderingen. Zowel op technologisch vlak als wat de actoren betreft. Enerzijds is er de elektrificatie van de aandrijvingen door de verplichte overgang naar 100% elektrische auto’s in de Europese Unie tegen 2035. Maar daarnaast wordt Europa sinds kort ook overspoeld door haast ontelbare nieuwe Chinese automerken die zich gretig storten op onze markten storten.

BYD_HAN

Export 6 miljard euro in november

Tijdens de maand november in 2022 voerde China zelfs voor 6 miljard euro aan wagens uit, volgens de cijfers van de Chinese douane. Dat is een nieuw record, dat voornamelijk werd gerealiseerd door de trafiek naar Europa. Belangrijk is hierbij te noteren dat de helft van dit bedrag (dus 3 miljard euro) werd gerealiseerd door de levering van elektrische auto’s. Inderdaad, China is zeker niet van plan de elektrische trein te missen in autoland. 

Het bewijs: tegenover dezelfde periode een jaar geleden lieten de Chinese merken zelfs een omzetstijging van 165% optekenen wat de verkoop de elektrische voertuigen betreft. Opmerkelijk is dat China momenteel al 70% van zijn productie van EV’S uitvoert naar Europa. Verwacht wordt dat de omzet van elektrische wagens van de Chinese automerken de volgende jaren nog sterk zal toenemen, omdat zij enorm inspelen op de stijgende vraag naar EV’s in Europa.

Advertentie – lees hieronder verder

BYD-Atto3

Invoerbeperkingen nodig

Is dit een bedreiging voor de Europese automerken? Jazeker, want terwijl er in Europa geen invoerbeperkingen gelden voor de ‘vreemde’ autoconstructeurs, kampen de Europese automerken wel met belangrijke restricties elders, zoals in de Verenigde Staten of China.

Er gaan daarom ook stemmen op om eveneens in Europa invoerbeperkingen op te leggen aan de buitenlandse automerken om de eigen auto-industrie te beschermen. Maar daarvoor zijn nog geen concrete stappen gezet. Omgekeerd wapenen de buitenlandse merken zich wel om hierop te anticiperen. Zo zijn er verschillende Chinese autoconstructeurs die overwegen om ook in Europa fabrieken te openen. Dat verkondigde onder meer al het management van BYD, dat zopas de Atto 3, de Han en de Tang in Europa lanceerde en grote ambities koestert op ons continent.  

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Tot 10:30 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.