De markt van elektrische voertuigen blijft een gigantische uitdaging vormen op elk vlak. De grote doorbraak is nu ingezet, maar tegelijk blijven er heel wat belemmeringen optreden. Ook voor de constructeurs die enorme investeringen deden om een nieuw elektrisch gamma te ontwikkelen. Die modellen komen nu op de markt, die echter zeer turbulent is. Eerst en vooral is de vraag niet erg stabiel en valt nu weer sterk terug, zodat het inschatten van de juiste productiecapaciteit erg moeilijk is. Daarbij komt nog de heftige prijzenoorlog die door Tesla begin 2023 is ingezet en eveneens op de marges drukt.
Het resultaat is dat de verkoop van elektrische modellen voor verschillende merken geen onverdeeld succesverhaal is. Zo ook bij Ford dat ondanks een stijging van de verkoop van elektrische modellen met 44% in het derde kwartaal van 2023, het operationeel verlies in deze periode zag toenemen tot 1,3 miljard dollar voor de EV-divisie. Dat betekent dat Ford nu zo’n 36.000 dollar toelegt op elke verkochte EV. Het merk verwacht dat dit verlies over het hele jaar 2023 bekeken zal toenemen tot 4,5 miljard dollar, meldt Automotive News.
Consument wil niet meer betalen voor EV
Wat is de verklaring voor dit aanzienlijke negatieve resultaat? Ford stelt dat “het verlies in het derde kwartaal van 2023 te wijten is aan de grote investeringen die nog steeds nodig zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe generaties EV’s en dat de marktdynamiek voor grote uitdagingen blijft zorgen. Zo willen in Noord-Amerika vele consumenten nog geen surplus betalen voor een elektrische auto bovenop de prijs van een klassiek model met een verbrandingsmotor of een hybride aandrijving. Dat zijn allemaal factoren die de prijzen en de winstmarges van de elektrische modellen sterk onder druk zetten.”
Advertentie – lees hieronder verder
Als gevolg van deze situatie zal Ford wel meteen maatregelen nemen. Zo zal de productie van de elektrische Mustang Mach-E tijdelijk teruggeschroefd worden en zullen de geplande investeringen van 12 miljard dollar in de elektrische divisie voor onbepaalde tijd worden uitgesteld. Dit behelst onder meer de bouw van een nieuwe batterijfabriek in Kentucky (VS) die voorlopig niet van start zal gaan.
Toch heerst nog geen grote paniek bij de Ford-directie. “In tegenstelling tot wat er hier en daar wordt gesuggereerd blijft de EV-markt groeien. Alleen is die groei geringer dan de projecties van de sector en ook van Ford. We moeten ons gewoon snel aan die situatie aanpassen, maar dat brengt de ontwikkeling van de volgende generaties EV’s zeker niet in het gedrang”, verklaarde John Lawler CFO van Ford aan Automotive News.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be