Goudhaantje Porsche is ziek: verbrandingsmotor als geneesmiddel?

De cash cow van de Volkswagengroep lijkt uitgemolken. Torenhoge kosten, een tegenvallende verkoop en de vooruitzichten op snoeiharde importtarieven strooien zand in de boxermotor van Porsche. Téveel zand. Er staan draconische maatregelen op de agenda.

Gepubliceerd op 12 februari 2025
Leestijd : 4 min

Deel

Goudhaantje Porsche is ziek: verbrandingsmotor als geneesmiddel?

Niet alle prestigieuze sportwagenmerken zijn immuun voor de crisis. Het contrast is groot. Waar Ferrari momenteel meer dan 100.000 euro winst per verkochte auto verdient en vorig jaar zijn winst met 19% zag stijgen - grazie mille, Purosangue - loeien in Stuttgart de alarmsirenes. Porsche stuurt een winstwaarschuwing uit. De tweede al op minder dan een jaar tijd.

Het is dat beide merken, die concurrerende modellen maken, een andere aanpak hanteren. Met een verkoop van 250.000 auto’s per jaar, is Porsche eigenlijk een volumemerk. Maranello is allergisch voor kwantiteit (het fabriceert jaarlijks zo’n 10.000 stuks) en mikt op zoveel mogelijk winst per verkocht model. En dat werkt erg goed in deze onzekere tijden.

Porsche_Macan_EV

Tot in de hoogste echelons

De cijfers liegen er niet om. Porsche verwacht dat de operationele winstmarges zullen dalen naar 10-12% dit jaar, fors onder de eerder voorspelde 17%. Ondanks een stabiele omzetverwachting, zetten de kosten van een nieuwe productstrategie de winstgevendheid onder druk

Advertentie – lees hieronder verder

Dat er mogelijks 8.000 jobs op de tocht staan, reikt tot in de hoogste echelons. Vorige week kondigde het bedrijf aan dat het vervroegd afscheidneemt van twee toplieden: financieel directeur Lutz Meschke en verkoopdirecteur Detlev von Platen. Vooral Meschke is een opvallend offer. De man is jarenlang een sleutelfiguur geweest. Een sterkhouder die kon rekenen op zijn statuut als een beschermeling van de Porsche-familie. Zijn vertrek is nog de beste barometer voor de aard van deze crisis.

De problemen van Porsche zijn velerlei. Eerst en vooral is er de slabakkende Chinese markt. Jarenlang een wingewest, schakelen de Chinese klanten over op een ‘koop lokaal’-gewoonte. De inspanningen en de technologische groei van hun nationale automerken werpen vruchten af. Een voorbeeld? De Xiamo SU7 verkoopt 170 keer beter dan zijn muze, de vorig jaar nog gefacelifte Taycan. Goed, hij is beduidend goedkoper. Maar Porsche is als de dood is om in een prijzenoorlog te stappen en zet zo zichzelf buitenspel.

Stuttgart beseft dat de Chinese jackpot leeg is en bouwt zijn dealernetwerk af. Maar wat moet er in de plaats komen? Ook aan de andere kant van de oceaan, in zijn grootste markt, staat het merk voor een ongeziene uitdaging. Door de dreigende importtarieven van Trump (25%) staat de marge flink onder druk. Het bedrijf denkt er daarom aan om samen met zustermerk Audi in de VS te produceren. Maar ook dat zijn onvoorziene investeringen, en het merk is zeker niet van plan de productie van elk model uit het gamma daarheen te verplaatsen. Het zou gaan om de grote SUV K1

Oliver-Blume

Baas de laan uit?

Als voornaamste remedie gaat Prorsche teruggrijpen naar de technologie die het merk goed heeft gediend: verbrandingsmotoren. De V8 in de Cayenne zal door de huidige crisis ook na 2030 in het gamma blijven, en het merk trekt de kluis met reserves open voor een nieuwe elektrische strategie.

Eerder al was bekendgeraakt dat de Porsche Macan EV - hoogstwaarschijnlijk ook - de 718-roadster niet langer enkel elektrisch zullen zijn. Maar nu is ook de grootte van die investering bekendgemaakt. Het merk gaat 790 miljoen euro pompen in de renaissance van zijn verbrandingsmotoren, waarhij het dus zelfs de elektrische platformen gaat klaarstomen voor fossiele brandstoffen. Terug naar af dus.

De Volkswagengroep kan het allemaal missen als kiespijn. Nu blijkt dat het merk Volkswagen en - meer nog - de luxetak Audi in nare papieren zitten, moet het een derde crisis bezweren bij een dochteronderneming die jarenlang het vet onder de soep mengde.

Hoe langer deze malaise aanhoudt, des te penibeler wordt bovendien de positie van Volkswagengroep-CEO Oliver Blume. De man heeft namelijk een duobaan en klust bij als grote baas van Porsche. Maar de interne druk om dat op te geven, neemt verder toe. Wordt Blume ook een van de 8.000 Porsche-weknemers die zijn C4 krijgt?  

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
51.274 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.