Het gaat niet goed tussen de topman van de Stellantis-groep, Carlos Tavares, en de Italiaanse regering. Enkele dagen geleden betreurde de sterke man van de groep van 14 merken dat Italië de overgang naar elektrische auto’s niet beter ondersteunt, vooral met aankoopsubsidies zoals in andere Europese landen gebruikelijk is. Volgens hem verzwakt deze situatie de Italiaanse fabrieken van de Stellantis-groep, die recentelijk werknemers heeft moeten ontslaan en momenteel op halve kracht draaien. Aan de kant van de regering suggereren verschillende bronnen dat er in de komende weken een steunprogramma van 900 miljoen euro voor elektrische auto’s gepland staat.
Maar dit lijkt waarschijnlijk niet snel genoeg te gaan voor Carlos Tavares, die andere maatregelen verwacht van de overheid, zoals lagere energiekosten voor zijn fabrieken. De situatie neemt echter de vorm aan van een dovemansgesprek, omdat Italië anderzijds wil dat Stellantis zijn Italiaanse fabrieken efficiënter laat draaien, door de productie van 750.000 auto’s per jaar op te voeren tot een miljoen.
Giorgia Meloni is verontwaardigd
De druk die Tavares uitoefent wordt duidelijk niet geapprecieerd binnen de Italiaanse regering, en al helemaal niet bij premier Giorgia Meloni. Ze heeft Tavares hevig aangevallen en ervan beschuldigd de autoproductie te willen verplaatsen van Italië naar lagelonenlanden. Volgens Giorgia Meloni “moet een auto, die als een Italiaans juweel op de internationale markt wordt gepresenteerd, ook in Italië worden geproduceerd”.
Advertentie – lees hieronder verder
In feite wil de Italiaanse regering meer inspanningen leveren om autofabrikanten naar haar grondgebied te lokken. Maar ze is niet van plan om Stellantis speciale voordelen te geven ten opzichte van andere bedrijven. “We willen nationale belangen verdedigen, een evenwichtige relatie met Stellantis opbouwen om de productie in Italië te beschermen”, verklaarde Giorgia Meloni voor het parlement.
In Marokko?
Onlangs stuurde Stellantis, dat de merken Fiat, Alfa – en binnenkort weer Lancia – produceert, een brief naar zijn Italiaanse leveranciers waarin werd gewezen op de investeringsmogelijkheden in Marokko, een land waarnaar de afgelopen jaren verschillende bedrijven in de auto-industrie zich hebben gericht vanwege lagere kosten. Deze brief kreeg veel kritiek, maar ook vragen over de toekomst van de productie in Italië. Tavares rechtvaardigde zich door te benadrukken dat de sector “creatief” moet zijn om de kosten te beperken. Tavares blijft dus trouw aan zichzelf en volgt een harde lijn om systematisch kosten te verlagen. Wat redelijk goed lukt, gezien recordwinst van de groep.
Anderzijds heeft Giorgia Meloni ook geen blad voor de mond genomen. Ze beweerde dat de fusie van FCA eigenlijk slechts een “Franse overname van de historische Italiaanse groep” was en dat het niet verwonderlijk was vanuit haar perspectief dat “de industriële keuzes van het bedrijf veel meer rekening houden met Franse eisen dan de Italiaanse”. Dit is misschien deels waar, aangezien de Franse regering een belang heeft in Stellantis (6,1%) via haar bank BPI France, die bedrijven financiert. Italië heeft daarentegen niet geïnvesteerd. Het blijft te zien of het opnieuw de werknemers zullen zijn – in dit geval Italianen – die de prijs zullen betalen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be