Het rommelt tussen Stellantis en Italië

De spanning tussen Stellantis en de Italiaanse regering lopen hoog op. Tavares vraagt de regering al enkele maanden om de overgang naar elektrische auto’s te ondersteunen. Maar er gebeurt niets. De confrontatie lijkt uit te draaien op een vechtpartij. En het dreigt te leiden tot de sluiting van fabrieken op het schiereiland.

Gepubliceerd op 31 januari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Het rommelt tussen Stellantis en Italië

Het gaat niet goed tussen de topman van de Stellantis-groep, Carlos Tavares, en de Italiaanse regering. Enkele dagen geleden betreurde de sterke man van de groep van 14 merken dat Italië de overgang naar elektrische auto’s niet beter ondersteunt, vooral met aankoopsubsidies zoals in andere Europese landen gebruikelijk is. Volgens hem verzwakt deze situatie de Italiaanse fabrieken van de Stellantis-groep, die recentelijk werknemers heeft moeten ontslaan en momenteel op halve kracht draaien. Aan de kant van de regering suggereren verschillende bronnen dat er in de komende weken een steunprogramma van 900 miljoen euro voor elektrische auto’s gepland staat.

Maar dit lijkt waarschijnlijk niet snel genoeg te gaan voor Carlos Tavares, die andere maatregelen verwacht van de overheid, zoals lagere energiekosten voor zijn fabrieken. De situatie neemt echter de vorm aan van een dovemansgesprek, omdat Italië anderzijds wil dat Stellantis zijn Italiaanse fabrieken efficiënter laat draaien, door de productie van 750.000 auto’s per jaar op te voeren tot een miljoen.

tavares-2

Giorgia Meloni is verontwaardigd

De druk die Tavares uitoefent wordt duidelijk niet geapprecieerd binnen de Italiaanse regering, en al helemaal niet bij premier Giorgia Meloni. Ze heeft Tavares hevig aangevallen en ervan beschuldigd de autoproductie te willen verplaatsen van Italië naar lagelonenlanden. Volgens Giorgia Meloni “moet een auto, die als een Italiaans juweel op de internationale markt wordt gepresenteerd, ook in Italië worden geproduceerd”.

Advertentie – lees hieronder verder

In feite wil de Italiaanse regering meer inspanningen leveren om autofabrikanten naar haar grondgebied te lokken. Maar ze is niet van plan om Stellantis speciale voordelen te geven ten opzichte van andere bedrijven. “We willen nationale belangen verdedigen, een evenwichtige relatie met Stellantis opbouwen om de productie in Italië te beschermen”, verklaarde Giorgia Meloni voor het parlement.

meloni

In Marokko?

Onlangs stuurde Stellantis, dat de merken Fiat, Alfa – en binnenkort weer Lancia – produceert, een brief naar zijn Italiaanse leveranciers waarin werd gewezen op de investeringsmogelijkheden in Marokko, een land waarnaar de afgelopen jaren verschillende bedrijven in de auto-industrie zich hebben gericht vanwege lagere kosten. Deze brief kreeg veel kritiek, maar ook vragen over de toekomst van de productie in Italië. Tavares rechtvaardigde zich door te benadrukken dat de sector “creatief” moet zijn om de kosten te beperken. Tavares blijft dus trouw aan zichzelf en volgt een harde lijn om systematisch kosten te verlagen. Wat redelijk goed lukt, gezien recordwinst van de groep.

mirafiori

Anderzijds heeft Giorgia Meloni ook geen blad voor de mond genomen. Ze beweerde dat de fusie van FCA eigenlijk slechts een “Franse overname van de historische Italiaanse groep” was en dat het niet verwonderlijk was vanuit haar perspectief dat “de industriële keuzes van het bedrijf veel meer rekening houden met Franse eisen dan de Italiaanse”. Dit is misschien deels waar, aangezien de Franse regering een belang heeft in Stellantis (6,1%) via haar bank BPI France, die bedrijven financiert. Italië heeft daarentegen niet geïnvesteerd. Het blijft te zien of het opnieuw de werknemers zullen zijn – in dit geval Italianen – die de prijs zullen betalen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.