Economie

Hoeveel gaan synthetische brandstoffen kosten?

Aan de Europese top zijn de onderhandelingen in volle gang om de mogelijkheid te onderzoeken om synthetische brandstoffen toe te staan om zo eventueel ook na 2035 nieuwe verbrandingsauto’s te kunnen verkopen. Toch zal de ontwikkeling en de productie van e-fuels maatschappelijke kosten met zich meebrengen die sommigen als te hoog beschouwen, terwijl anderen deze oplossing als levensreddend beschouwen. We maken de balans op.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13 jun. 2023 | Leestijd: 9 min

Dit is waarschijnlijk een van de grote gespreksonderwerpen in de wandelgangen van de kantoren van de Europese Commissie: synthetische brandstoffen of e-fuels. Moeten ze worden toegestaan of juist verboden? Onlangs besloot Europa namelijk de verkoop van nieuwe verbrandingsauto’s na 1 januari 2035 te verbieden.

Vanaf deze datum moeten alle nieuw verkochte auto’s verplicht elektrisch zijn. Oh, echt? Het is nog niet helemaal zeker, omdat sommige landen, Duitsland en Italië voorop, de maatregel hebben geblokkeerd en vragen om synthetische brandstoffen in te voeren in het energietransitieproces. Europa heeft deels moeten buigen en moet het probleem tegen het najaar van 2024 aanpakken.

Advertentie – lees hieronder verder

Hoeveel kost dit?

Natuurlijk woedt het debat tussen de verdedigers en de tegenstanders van deze brandstoffen. Inderdaad, volgens critici zijn deze synthetische brandstoffen slechts een verspilling van tijd en middelen  vooral wat het aandeel groene energie betreft dat moet worden gemobiliseerd voor de productie van deze brandstof – terwijl ze ook beweren dat e-brandstoffen blijven bijdragen aan de luchtvervuiling door het vrijkomen van stikstofoxide en koolmonoxide. Kortom, e-fuels zijn voor deze mensen een kostbare afleiding die de globalisering van de elektrische auto alleen maar vertraagt.

efuel - copie

Voorstanders zijn daarentegen van mening dat e-brandstoffen een echte oplossing zijn om de honderden miljoenen auto’s met verbrandingsmotor die in omloop zijn, evenals ander transport zoals zeevervoer of luchtvaart, koolstofvrij te maken. Volgens voorstanders van deze nieuwe brandstof zou de neutraliteit van het productieproces en het opvangen van koolstof bij de bron om ze te produceren het mogelijk maken om moeiteloos de totale koolstofvoetafdruk van een elektrische auto te bereiken.

Porsche en Ferrari

Onder de fervente verdedigers van e-brandstoffen vinden we niet verrassend Porsche en Ferrari, die dit zien als een manier om de levensduur van hun sportwagens te verlengen, hoewel ze al derogaties hebben gekregen om na 2035 verbrandingsmotoren te blijven produceren als het series van minder dan 1.000 wagens zijn. Porsche heeft zelfs geïnvesteerd in een proeffabriek voor de productie van synthetische brandstoffen in Chili.

Andere mainstream fabrikanten zien ook een kans in synthetische brandstoffen die miljoenen auto’s kunnen aandrijven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Stellantis en RenaultStellantis legde onlangs uit dat de groep tests met synthetische brandstoffen voor een reeks motorfamilies voltooide, terwijl men benadrukte dat het doel bleef om tegen 2030 alleen elektrische voertuigen te verkopen. Maar er zit een adder onder het gras: volgens Carlos Tavares is het noodzakelijk om ervoor te zorgen “dat de motoren compatibel zijn met e-fuels. We willen zo onze klanten een extra instrument geven in de strijd tegen de opwarming van de aarde. »

Een plan om de elektrificatie te blokkeren?

Deze studies en tests doen milieuorganisaties stevig steigeren. William Todts, directeur van Transport & Environment (T&E) verklaarde aan Automotive News Europe: “Aanhangers van de e-brandstoflobby, voornamelijk de olie-industrie, zijn niet op zoek naar een eerlijke concurrentie tussen e-brandstoffen en elektrische voertuigen, maar willen gewoon de massale elektrificatie blokkeren.”

Toch zullen we moeten afwachten of e-fuels uiteindelijk worden toegestaan. En wat zal hun prijs zijn? Ralf Diemer, managing director van de E-Fuels Alliance, die natuurlijk in het ‘pro-kamp’ zit, erkent dat synthetische brandstoffen momenteel te duur en dus simpelweg onverkoopbaar zijn. Alleen als de productie toeneemt, kunnen de prijzen dalen. Maar enkel op voorwaarde dat productie-installaties worden ingezet waar groene energie voldoende aanwezig is. Verder pleit E-Fuels Alliance ook voor een lagere belasting op e-brandstoffen.

Territoriale onafhankelijkheid

Het is uiteraard niet bekend hoe groot de toekomstige e-fuel markt zal zijn (als die bestaat). Maar het is waar dat deze op de lange termijn traditionele fossiele brandstoffen kunnen vervangen. Volgens experts kunnen landen als Saoedi-Arabië, dat een kleine bevolking en veel ruimte heeft, overschakelen op e-brandstoffen en een van ‘s werelds grootste leveranciers worden, gezien de overvloed aan zonlicht die het daar mogelijk maakt om enorme zonneparken te bouwen. Europa moet er echter ook mee aan de slag, zodat het zijn energiebronnen kan diversifiëren en zich kan bevrijden van de rest van de wereld waarvan het sterk afhankelijk is.

Volgens de autofabrikanten is het aanpassen van motoren aan e-brandstoffen kinderspel. Luca de Meo, de CEO van Renault, zegt dit het een uitstekende oplossing is voor het merk Dacia, dat zijn prijzen de afgelopen jaren omhoog heeft zien schieten, deels vanwege de motortechnologieën die nodig zijn om aan de emissienormen te voldoen. Modellen zonder hybridisatie bijvoorbeeld, zouden een aanzienlijk voordeel zijn voor de klant die zo een voertuig tegen een goede prijs zou kunnen blijven kopen.

efuels

Volgens Gilles Le Borgne, directeur technologie van de Renault-groep, maken e-fuels het ook mogelijk om een voordeel te behalen ten opzichte van de elektrische auto als we kijken naar de totale levenscyclus. “Als je een batterij van 150 kWh hebt [in een elektrisch voertuig], heb je vanaf dag één een grote hoeveelheid CO2 om terug te betalen”, vertelde hij aan Automotive News Europe. “Maar als je naar de hele levenscyclus van e-brandstoffen kijkt, hebben die een duidelijk voordeel [op de elektrische auto].”

Nulrendement van e-fuels

Sommige meer onafhankelijke specialisten zoals Capgemini Engineering denken daar anders over. In een interview met Automotive News Europe geeft Peter Fintl aan dat het rendement van bron tot wiel van de e-fuels nogal catastrofaal is. Het rendement van een elektrische auto ligt namelijk rond de 75% (75% van de geproduceerde kWh wordt gebruikt) terwijl bij de e-fuels dit rendement op zijn best tussen de 10 en 15% ligt.

Volgens Fintl is een grootschalige waterstofproductie veel logischer en is dit de oplossing waar we naar moeten kijken. “Voor elke duizend euro die je uitgeeft aan de ontwikkeling van biobrandstoffen, ben je dat budget op andere terreinen kwijt. Uiteindelijk is elektrificatie goedkoper, efficiënter en gewoon beter,” zei hij.

Het valt nog te bezien of Europa een kader rond synthetische brandstoffen zal opzetten. Volgens een document dat begin 2023 door Reuters werd ingekeken, is de Unie van plan een categorie auto’s te creëren die uitsluitend op koolstofneutrale brandstoffen kan rijden. Toch geloven, afgezien van de autofabrikanten, weinigen in een doorbraak in e-brandstoffen. Want e-fuels zullen waarschijnlijk vooral worden gebruikt door de luchtvaart, die slecht geschikt is voor elektrificatie. Volgens LMC is er dan ook geen plaats in licht vervoer zoals auto’s. Dit belooft nog een lang debat te worden…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon