Honda en Nissan willen fuseren tegen zomer 2026 en hebben leider al gekozen

Honda en Nissan lanceerden deze week officieel hun fusieplannen. Ze lijken vastbesloten om samen de op twee na grootste autofabrikant ter wereld te worden. En ze kondigen nu al deadlines en een leider aan voor deze gigantische onderneming.

Gepubliceerd op 26 december 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Honda en Nissan willen fuseren tegen zomer 2026 en hebben leider al gekozen

Deze week zijn de CEO’s van Mitsubishi Motors, Nissan en Honda officieel besprekingen gestart om van deze drie merken (of groepen) één groot bedrijf te maken. Het project is op zijn zachtst gezegd ambitieus, want de merken willen tegen juni 2025 een overeenkomst sluiten en tegen augustus 2026 de holding oprichten. Gewoonlijk nemen fusieprocessen van deze omvang meerdere jaren in beslag.

De tijd is dus wel heel kort. Tussen nu en augustus 2026 willen de hoofdrolspelers het nieuwe bedrijf ook naar de beurs brengen, afhankelijk van de goedkeuring van de aandeelhouders. Het idee is waarschijnlijk om snel te handelen om zo weinig mogelijk tijd te verliezen in een gespannen markt waar technologische dominantie van de Chinese autofabrikanten dreigt. Dat is begrijpelijk. En als het lukt, is het eigenlijk best slim.

nissan2

Groot maar leidinggevend bedrijf

Honda-CEO Toshihiro Mibe verklaarde: “We hebben het potentieel om een wereldleider te worden op het vlak van nieuwe mobiliteit te worden. Tegen 2030 moeten we goed gewapend zijn om te kunnen concurreren op het slagveld. Daarom beginnen we vandaag.”

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens het plan – dat wel nog in de embryonale fase zit – zou Honda de meerderheid van de bestuurders en de CEO van het nieuwe bedrijf benoemen. We kennen natuurlijk nog geen details, maar dit betekent dat Honda de leider zou worden in het nieuwe bedrijf. Dat valt te verklaren door zijn sterke positie, terwijl Nissan in moeilijkheden verkeert. Honda’s beurskapitaal is ook superieur. De logica van de sterkste heeft dus de overhand. Toch is dit partnerschap geen reddingsoperatie voor Nissan. Elke partij verwacht stabiele activiteiten bij de partner. Daarom wil Nissan 9.000 mensen ontslaan.

241223-01_03-1200x800

Meerdere voordelen

Voor de CEO van Honda, die het project aan de pers presenteerde, zou de fusie de drie merken (als Mitsubishi ermee instemt toe te treden tot de nieuwe holding) in staat stellen zich veel competitiever te positioneren. Op alle gebieden trouwens, van productie tot onderzoek, voertuigontwikkeling, financiering, elektrificatie en, iets dat nu onvermijdelijk is, softwareontwikkeling. Toch moeten we realistisch blijven. Ondanks de snelle evolutie, kunnen we de voordelen van deze fusie niet verwachten voor het einde van het decennium, dus rond 2030.

Als de fusie werkelijkheid wordt, ontstaat er een gigantische autogroep met een jaaromzet van meer dan 174 miljard euro en een bedrijfswinst van meer dan 18,4 miljard euro.

nissan

Toekomst op basis van groei

Het doel van Honda, Nissan en Mitsubishi is niet om de drie merken terug te schroeven, maar integendeel om te groeien en uit te breiden. De CEO van Honda heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid aangegeven om een pick-up te lanceren met de expertise van Honda als motorfabrikant en de expertise van Nissan qua chassis en offroadrijden.

Deze fusie is een no-brainer voor de drie fabrikanten. “Als we niet de moed hebben om onszelf te transformeren, kunnen we niet doorgaan”, zegt Makoto Uchida, CEO van Nissan. Het is een idee dat we al hebben gehoord van Carlos Tavares, die dit jaar opnieuw een grote consolidatie heeft voorspeld. Stellantis zocht ook naar nieuwe kansen, maar de slechte resultaten van de afgelopen maanden beslisten daar anders over. Ook Luca de Meo, de visionaire CEO van Renault, gaf onlangs aan dat partnerschappen met Chinese fabrikanten onvermijdelijk waren. Hij nodigde zijn Europese collega’s uit om een soort Airbus voor de auto-industrie op te richten. Maar deze (nochtans intelligente) oproep kreeg geen gehoor. Het idee heeft duidelijk wel weerklank gevonden bij de Japanners.

241223-01_01-1200x800

Kwestie van tijd

“We kunnen winnaars worden als we snel besprekingen beginnen, zelfs met de vele opkomende spelers”, denkt Makoto Uchida. Het doel is duidelijk: effectief concurreren met Chinese fabrikanten door de kosten te verlagen en de enorme uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling te delen.

Toch is het allemaal nog niet in kannen en kruiken. De nieuwe structuur zou weleens erg complex kunnen blijken.  Hoe kunnen bijvoorbeeld de luxemerken Acura en Infiniti geïntegreerd worden? De verantwoordelijken willen ons graag geruststellen dat een mogelijke fusie niets zou veranderen aan de huidige visie of de bestaande samenwerkingsverbanden, zoals die tussen Honda en General Motors of Nissan en Renault.

Als het project slaagt, kunnen Honda en Nissan goed zijn voor 7,2 miljoen verkopen per jaar en zelfs 8 miljoen als Mitsubishi zich bij het bedrijf voegt. Toegegeven, dit is nog altijd ver verwijderd van de nummer één Toyota (11,1 miljoen stuks per jaar) en zelfs Volkswagen (10 miljoen). Maar de Duitse fabrikant zit in moeilijkheden en is van plan om de productie terug te schroeven. De tijd zal het leren, maar door zich op deze manier te positioneren, nemen Honda en Nissan hun lot in eigen handen en lijken ze vastbesloten om dat niet te ondergaan. Misschien brengt dit initiatief ook de Europese fabrikanten op ideeën?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.747 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.747 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.