De autosector in Rusland beleeft woelige dagen. De import van Westerse merken is zo goed als stilgevallen door het embargo en ook de eigen productie zit in het slop door het verbreken van de banden met de Westerse partners. Dat heeft tot gevolg dat de thuismerken hun productie moeten opdrijven om aan de vraag op de eigen markt te kunnen voldoen. Maar daarvoor hebben ze momenteel te weinig personeel ter beschikking, onder meer door de mobilisatie voor de oorlog in Oekraïne.
Volgens Automotive News heeft de autogroep AvtoVaz, waartoe ook Lada behoort, daarom de gevangenissen gevraagd om tot dwangarbeid veroordeelden in te mogen zetten in de autofabrieken om de productiedoelstellingen te kunnen halen. Rustig de tijd uitdoen in de cel zit er voor deze bajesklanten dus niet in.
Nieuw gamma
Lada heeft trouwens nog stevige toekomstplannen met een nieuwe modelreeks Iskra, die vanaf 2027 de huidige Granta-reeks zou moeten vervangen. Het valt natuurlijk af te wachten hoe de Russen dat allemaal gaan regelen sinds de banden met hun vroegere partner Renault zijn verbroken. Het antwoord ligt waarschijnlijk bij de Chinezen, waarmee Lada al eerder contacten aanknoopte en die zeer happig zijn om ook deze niet onbelangrijke markt in te palmen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be