Mazda is niet het soort fabrikant dat de dingen doet zoals de rest, want in het gamma vinden we zowel grote zescilinderdiesels als een wankelmotor die gebruikt wordt als range extender. De Japanse autobouwer gaat zelfs nog een stap verder met de introductie van een nieuwe generatie verbrandingsmotoren: SKYACTIV-Z. De nadruk ligt op efficiëntie.

Voor 2027
Het ontstekings- en compressiesysteem is verder verbeterd in vergelijking met de huidige SKYACTIV-X. De eerste motor met deze technologie zou in 2027 verschijnen in de CX-5. Met een cilinderinhoud van 2,5 liter wordt hij gekoppeld aan een hybridesysteem. Dankzij een werking die sterk lijkt op die van een dieselmotor, zou de SKYACTIV-Z veel koppel leveren bij lage toerentallen en tegelijk zeer zuinig zijn, met lage emissiewaarden.

Advertentie – lees hieronder verder
Op dezelfde productielijn
Mazda kiest voor meerdere oplossingen als het gaat om energie en krachtbronnen. Het bedrijf heeft zijn geplande investering in elektrificatie zelfs verlaagd (van 13,3 naar 10 miljard dollar), na kostenbesparingen op onderzoek en ontwikkeling dankzij een goede samenwerking met zijn technische partners. Daarnaast zegt Mazda dat de tijd die aan elektrificatie wordt besteed, gehalveerd is. De elektrische en thermische modellen zullen op dezelfde productielijn gebouwd worden, wat de investeringskosten met 85% verlaagt in vergelijking met de bouw van een aparte fabriek voor elektrische wagens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be