Na de grote politieke en industriële aankondigingen van de overgang naar elektrische auto’s is het één grote waas die zich opdringt. Aan de kant van de fabrikanten volgt een periode van voorzichtigheid op een periode van enthousiasme en betrokkenheid die begon in de nasleep van de Dieselgate-affaire. Het wisselen van CEO’s aan het hoofd van verschillende bijzonder machtige merken staat waarschijnlijk niet los van het fenomeen: terwijl Herbert Diess, voormalig CEO van de Volkswagengroep, als doel had Tesla te onttronen, heeft zijn opvolger, Oliver Blume, niet dezelfde ambities, ook al heeft hij ermee ingestemd 70 miljard op tafel te leggen om de overgang naar elektrische auto’s te verzekeren.
Volkswagen beseft duidelijk dat de elektrische auto minder toegankelijk is dan het zich had voorgesteld. Daarom is het Landjet-project, de toekomstige topwagen van Audi, opgeschort, evenals het SSP-platform. Er zijn vele redenen voor deze terugtrekking en één daarvan heeft te maken met de softwareproblemen waarmee de groep wordt geconfronteerd. Olivier Blume verborg deze problemen niet voor zijn aandeelhouders en verklaarde dat “de fundamenten van het huis goed zijn, maar dat de kelder moet worden leeggehaald en het dak moet worden herzien”. De boodschap is duidelijk.
Te veel haast?
Laten we niet vergeten dat deze elektronische problemen het imago van Volkswagen duidelijk aantastten toen de ID.3 werd gelanceerd. Toch is Volkswagen niet de enige die voorzichtig is. Toyota, ‘s werelds grootste fabrikant ondanks zijn beperkte elektrische actieradius, heeft de komst van de elektrische auto altijd tegengehouden. En waarschijnlijk terecht, want ondanks al zijn software-expertise heeft de Japanse fabrikant een paar problemen gehad met zijn BZ4X SUV, waarvan het bereik is bekritiseerd – dat gezegd zijnde, Toyota gebruikt ook buidelcellen, die minder vaak voorkomen en moeilijker te beheren en te koelen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
In deze context kunnen we alleen deze vertraging waarnemen. Deze voorzichtigheid is des te meer gerechtvaardigd omdat Europa (of bepaalde landen waaruit het bestaat, zoals Frankrijk en Italië), ondanks zijn resolutie om de auto met verbranding in 2035 te laten verdwijnen, nu al spreekt over een mogelijke herzieningsclausule in 2026, die zou kunnen leiden tot een sterke comeback van plug-in hybrides en zelfs auto’s met verbranding op e-brandstoffen.
Vanuit industrieel oogpunt is de overstap naar elektrische auto’s een behoorlijke gok. En het is ook een enorm financieel risico. Het is daarom begrijpelijk om een stap terug te doen, want over vier jaar weet niemand hoe de wereld eruit zal zien en welke beslissingen er zullen zijn genomen. De Europese resoluties lijken af te brokkelen, slechts twee maanden na het besluit om de verkoop van thermische auto’s in 2035 stop te zetten. Het is niet verwonderlijk dat ook de consument voorzichtig is. En verward, omdat ze (bijna) geen idee hebben welke (goede) keuze ze moeten maken voor een auto… Wie kan het ze kwalijk nemen?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be