Stellantis: auto’s met verbrandingsmotoren tot 2050 op de wegen

Het feit dat elektrische auto’s verplicht worden (voor nieuwe aankopen) vanaf 1 januari 2035, betekent niet dat auto’s met verbrandingsmotoren snel zullen verdwijnen. Sterker nog, de Stellantis Group schat dat thermische voertuigen nog tot 2050 op de wegen zullen blijven. En daar is een goede reden voor…

Gepubliceerd op 11 september 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Stellantis: auto’s met verbrandingsmotoren tot 2050 op de wegen

Europa heeft besloten dat vanaf 1 januari 2035 geen enkele autodealer nog een nieuwe auto met een verbrandingsmotor mag verkopen. Nu de opwarming van de aarde steeds sneller gaat, is het de bedoeling om vlugger over te schakelen. Het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 betekent echter niet dat benzine- en dieselauto’s helemaal zullen verdwijnen, want deze maatregel geldt niet voor tweedehandsauto’s en natuurlijk ook niet voor auto’s die al op de weg zijn.

Veel fabrikanten geloven dat thermische modellen nog enkele decennia zullen meegaan. Dit geldt met name voor Stellantis, dat weliswaar streeft naar een 100% elektrische overgang in 2030, maar gelooft dat auto’s die tussen nu en dan worden verkocht nog lang na de deadline van 2035 op de weg zullen blijven.

De kaart van de e-brandstoffen

Stellantis kondigde deze week nog aan dat het in samenwerking met oliemaatschappij Aramco tests met synthetische brandstoffen had uitgevoerd op 24 verschillende motorisaties van de groep. De conclusie is dat er zijn geen aanpassingen nodig om een goede werking en een lange levensduur van de motor te garanderen.

stellantis

Advertentie – lees hieronder verder

“We moeten zorg dragen voor onze bestaande vloot“, zei Christian Müller, senior vice-president van Stellantis, en hij voegde eraan toe dat de lange levenscyclus van auto’s de ontwikkeling van synthetische brandstoffen (die geproduceerd worden uit hernieuwbare energiebronnen en dus koolstofneutraal zijn) nog belangrijker maakt.

Levensduur van 20 jaar?

Volgens Müller “zal 25% van de voertuigen van de Stellantis Groep na 20 jaar nog steeds in gebruik zijn. De voordelen van e-fuels zijn dus aanzienlijk”. Op dit moment zijn e-brandstoffen echter nog geen optie, omdat ze nog steeds schaars en veel te duur zijn. Toch vinden Stellantis en Aramco dat Europa een voordelig belastingbeleid voor synthetische brandstoffen moet invoeren. Aramco verwacht dat de grootschalige productie van synthetische brandstoffen vanaf 2025 serieus van start zal gaan, met name in Saoedi-Arabië en Spanje.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.