In de nacht van 1 maart 2023 hield Tesla zijn traditionele jaarlijkse Investor Day, een conferentie die beleggers de verwachte nieuwigheden van het merk presenteert. De afgelopen dagen deden veel geruchten de ronde over de restyling van Model 3 die voor dit jaar wordt verwacht, maar ook over de mogelijke komst van een compacter model – voorlopig Model 2 genoemd door waarnemers – dat een hatchbackkoetswerk en een veel aantrekkelijkere prijs van zo’n van 25.000 dollar zou krijgen.
Uiteindelijk gaf Elon Musk geen informatie over deze twee modellen. De topman van Tesla had het wel over twee mysterieuze voertuigen, maar onthulde niets concreet en op de beelden van de presentatie deed een van hen vooral denken aan een busje. Niet echt wat er verwacht werd…
Andere aankondigingen, waaronder een ‘klimaatplan’
Elon Musk sprak eigenlijk over iets heel anders, waaronder het derde deel van zijn “Masterplan” dat fossiele brandstoffen moet elimineren en de wereld moet omschakelen naar duurzame energie. Het is duidelijk dat Tesla zo probeert fondsen te werven om de uitbreiding van zijn activiteiten te financieren. De voorstellen omvatten logischerwijs de productie van meer elektrische voertuigen, maar ook de productie van hernieuwbare energie voor het bestaande netwerk, de installatie van warmtepompen in gebouwen, het gebruik van warmte op hoge temperatuur, waterstof voor industriële toepassingen en de bouw van vliegtuigen en schepen aangedreven door duurzame energie.
Advertentie – lees hieronder verder
Het doel van Elon Musk is om ‘een duurzame energiebeschaving’ te creëren en hij gaf aan dat er 10 miljard dollar aan investeringen nodig is om dit plan te realiseren. Ambitieus, maar de vraag blijft is dit echt de missie van Tesla is?
En de auto?
Tijdens de persconferentie bevestigde en behandelde Elon Musk ook enkele punten met betrekking tot Tesla “automotive” dat nu 129.000 werknemers telt. In dit geval bevestigde hij de bouw van een gigafabriek in Mexico. En hij kondigde ook aan dat de V4 Superchargers zullen worden aangepast met zowel een langere kabel als een nieuwe connector om verbinding met voertuigen van andere merken mogelijk te maken. Dat is nu niet het geval in Europa, omdat de Superchargers daar een CCS-connectie hebben.
Wat de auto’s zelf betreft, kondigde Musk de conversie van het elektrische boordsysteem aan van 12V naar 48V, om een paar kilo’s aan te winnen. Zoals gezegd heeft Tesla geen informatie verstrekt over de toekomstige Model 2, die het eerste ‘populaire’ elektrische voertuig van het merk moet worden. Er werd gesuggereerd dat die wagen vanaf 25.000 dollar beschikbaar zou zijn, maar dat is wellicht gerekend zonder de inflatie van de afgelopen maanden.
Toch bleef de buzz de laatste dagen aanhouden op internet met de officiële tekeningen als teaser. Maar daar komt dus niets van in huis op dit moment en Tesla had het vooral over zijn toekomstige generatie voertuigen die geen zeldzaam materialen meer zullen gebruiken (in plaats van 520 gram per voertuig nu).
Photo: Twitter/Rozier
Elon Musk kondigde wel aan dat de CyberTruck in 2023 op de markt komt, na meerdere vertragingen. Maar er is niets gezegd over de restyling van de Model 3, terwijl die van de Model Y is bevestigd voor 2024. Heeft dit de investeerders van het merk overtuigd? Niet echt, want we kunnen zeggen dat deze Investor Day een echte afknapper was, want de waarde van het Tesla- aandeel was aan het einde van deze conferentie fiks gedaald. Elon Musk weet zeker hoe hij een show moet opvoeren, maar bedenkt duidelijk niet altijd het goede scenario…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be