Van de 3 grote Duitse luxemerken is Audi altijd al het kleinere broertje geweest, op een respectabele afstand van BMW en Mercedes. Het zal in Ingolstadt echter des te meer pijn doen dat in 2024 ook Tesla haasje-over deed in de wereldwijde autoverkoop.
Dat blijkt uit de jaarcijfers die beide autobouwers de afgelopen dagen bekend maakten. Audi zette in 2024 zo’n 1,67 miljoen auto’s af, ofwel bijna 12% minder dan het jaar voordien. Dat was dan ook een recordjaar voor de Beierse divisie van de Volkswagen-groep.
Tesla dook in het gat, met een jaarverkoop van 1,79 miljoen. Ook bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s was het evenwel minder dan in 2023, al bleef de daling beperkt tot een dikke procent.
Advertentie – lees hieronder verder
Slank gamma
Het duidt niettemin de indrukwekkende opmars van het bedrijf van Elon Musk. Amper een decennium terug (in 2014) was de autohandel van de controversiële ondernemer annex politicus nauwelijks goed voor enkele tienduizenden exemplaren van de Model S, wereldwijd en over een gans jaar geteld.
Des te opmerkelijker is dat Tesla het doet met een gamma van slechts een handvol modellen, telkens beschikbaar in een beperkt aantal uitvoeringen en kleuren: de Model S, X, 3 en Y, plus de Cybertruck en normaliter vanaf 2026 ook de Robotaxi.
Stap je de Audi-garage binnen, dan staar je naar een aanbod van zo’n twee dozijn koetswerkvarianten, de meeste met keuze uit minstens vijf verschillende aandrijvingen. Bovendien heeft Audi met de A1 Sportback een model van een dikke 25.000 euro, terwijl je met dat budget bij Tesla niets op de kop tikt.
Audi baas in Europa
Opvallend is wel dat de tendens in ons land helemaal anders is, en bij uitbreiding in Europa. In 2024 kochten (of huurden) de Belgen anderhalve keer zoveel Audi’s als Tesla’s. In de rest van Europa heeft het merk met de vier ringen zelfs een veel grotere voorsprong op de Amerikaanse concurrent. Volgens de laatste telling, tot en met november, zetten de Duitsers nog dubbel zoveel auto’s af als Tesla.
Het is vooral overzees, in de VS en in China, dat Tesla een forse voorsprong heeft op Audi. Die zwakke positie in Amerika is historisch, en niet bepaald geholpen door het dieselschandaal van een kleine 10 jaar terug.
Vernieuwing van het gamma
Directeur Gernot Döllner wijt de tegenvallende cijfers aan de vertraging die verschillende modellen, waaronder de elektrische A6, hebben opgelopen, net als het feit dat andere sleutelmodellen als de A4/A5 nog volop in hun lanceringsfase zitten. In 2025 komen daar nog een nieuwe A7 en Q3 bij. De meest gekochte Audi van 2024 was de Q5, goed voor net geen 300.000 stuks.
Nochtans kan ook Tesla zich niet bepaald beroepen op een ultrarecent wagenpark. De Model S gaat al meer dan tien jaar mee, terwijl de X ook al zowat een decennium oud is. De Model 3 is ook alweer van 2017 op de markt, weliswaar mits een reeks opknapbeurten. De Model Y dateert van 2020, en de Amerikanen hebben hem voor komend modeljaar nog eens grondig bijgewerkt, met een neus die doet denken aan die van de Cybertruck. De Model 3 en Y zijn samen overigens goed voor meer dan 90% van de wereldwijde Tesla-verkoop.
Het valt wel nog te bekijken wat het effect gaat zijn van de steeds controversiëlere standpunten van Elon Musk op de Tesla-verkoop. Als rechterhand van toekomstig president Donald Trump zal hij in de sterk gepolariseerde Verenigde Staten steeds fellere voor- en tegenstanders hebben. En door zich ook in Europa steeds duidelijk aan de radicaal-rechtse kant van het politieke spectrum te positioneren, vooral in Duitsland, bestaat de kans dat hier eveneens een deel van zijn klandizie hem de rug toek
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be