Afgelopen zondag activeerde Tesla discreet zijn allereerste robotaxi’s in enkele strikt afgebakende zones in de Texaanse stad Austin. Het werd voorgesteld als een beslissende stap in de zoektocht van Elon Musk naar autonoom rijden, maar de lancering bleef beperkt: een handvol Model Y SUV’s, actief in een zeer beperkt gebied, alleen tussen 6 uur ’s ochtends en middernacht, én met een menselijke toezichthouder op de passagierszetel.
De eerste passagiers? Dat waren zorgvuldig geselecteerde genodigden van Tesla. De robotaxi’s zijn dus nog lang niet beschikbaar voor het grote publiek. Het tarief voor een rit is symbolisch (4,20 dollar) maar Tesla liet al weten dat de weersomstandigheden een invloed zullen hebben op de beschikbaarheid van de dienst. Toch belooft het merk een snelle opschaling: binnen enkele maanden zouden er al 1.000 wagens beschikbaar zijn. De apotheose wordt de introductie van de Cybercab – het beroemde model zonder stuur of pedalen – die in 2026 moet verschijnen aan een verrassend lage prijs: 30.000 dollar.

Het is duidelijk: achter de grote aankondiging is voorzichtigheid geboden, zo waarschuwen verschillende waarnemers. Volgens consultant Deepwater Asset Management houdt deze eerste test in reële omstandigheden een reputatierisico in bij een eventuele fout. Veiligheid blijft immers een cruciale uitdaging. Eerdere projecten zoals Cruise van GM of Uber hebben ons geleerd dat fouten van robotaxi’s niet alleen levens kunnen kosten, maar ook enorme imagoschade kunnen veroorzaken. En dat is nu net het laatste wat Tesla kan gebruiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Eerder verleiden dan overtuigen
Wie beter kijkt, merkt dat de lancering van Tesla’s robotaxi’s eerder lijkt op een marketingoperatie dan op een technologische revolutie. De video’s die op sociale media verschenen – vooral gedeeld door pro-Tesla-influencers die voor de gelegenheid waren uitgenodigd – tonen een erg strak beeld: vlotte ritten, een probleemloze ervaring, een intuïtieve app, allemaal in een tot in de puntjes voorbereide setting. De zorgvuldig geregisseerde testritten laten weinig ruimte voor objectiviteit. Op dit moment lijkt het dan ook vooral om een gecamoufleerde bètatest te gaan, bedoeld om investeerders en markten te verleiden, eerder dan om een rijpe technologie te testen.
Here is my experience in one of the first public nighttime @Tesla Robotaxi rides. It was smooth, comfortable and just as good as it is during the daytime. pic.twitter.com/7bDvVaWf3A
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) June 23, 2025
Nu al fouten
De waarheid laat zich echter niet lang verbergen. Video’s van de eerste ritten tonen nu al meerdere tekortkomingen: aarzelingen op kruispunten, te vroege bochten, onverwachte stops midden op de weg en zelfs enkele meters in tegengestelde richting… In sommige gevallen gaven internetgebruikers aan dat operatoren moesten ingrijpen om de controle over te nemen. Nog een opvallend detail: de robotaxi’s komen niet naar de gebruiker, die moet zich aanpassen aan het ophaalpunt, soms aan de overkant van de straat. Zulke beperkingen werden niet vermeld in de officiële communicatie, en tonen dat het systeem nog ver verwijderd is van het niveau van meer volwassen concurrenten zoals Waymo.
Nog opvallender: amper enkele uren na de eerste ritten kondigden de Amerikaanse autoriteiten een onderzoek aan naar incidenten in Austin, waaronder verkeerde inschattingen van de route of roekeloos gedrag van de boordcomputers.
Sinds 2016 herhaalt Elon Musk dat volledig autonoom rijden “binnen een jaar” beschikbaar zal zijn. In 2019 beweerde hij dat klanten hun Tesla tegen 2020 als robotaxi zouden kunnen inzetten. Die uitgestelde deadlines en niet-ingeloste beloftes ondermijnen de geloofwaardigheid van het project. Vandaag gaat de aandacht naar de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), die nieuwe regels zou kunnen opleggen of het uitrollen zou kunnen vertragen als de veiligheid niet gegarandeerd is. Tenzij men hem zijn gang laat gaan – enkele weken geleden leek de vriendschap tussen Trump en Musk nog te leiden tot een afbouw van de meest fundamentele veiligheidsregels voor zelfrijdende voertuigen. Maar die vriendschap lijkt intussen bekoeld, waardoor Musk waarschijnlijk minder greep zal hebben op het beleid rond dit thema.
De strategie van Tesla bij deze robotaxi-lancering is duidelijk: de investeerders geruststellen. En dat lukte, want na het evenement schoot de beurskoers met meer dan 10% omhoog. Al is het maar de vraag of de hype niet snel zal wegebben...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be