De nieuwe regering-Trump heeft al enkele beslissingen aangekondigd met een impact op de autosector. Aan de ene kant is er de afschaffing van belastingvoordelen voor de aankoop van elektrische auto’s. Daarnaast worden de douanerechten verhoogt voor auto’s die geïmporteerd worden uit China, Canada en Mexico. Trump wil ook de wetgeving versoepelen en meer ruimte laten voor auto’s met verbrandingsmotoren. En daar blijft het niet bij.
De regering-Trump overweegt de verplichting te schrappen om auto-ongelukken te melden. Wanneer een ongeval wordt gemeld, kan de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een onderzoek uitvoeren als de omstandigheden van het ongeval in kwestie onduidelijk lijken. Dat is positief voor de verkeersveiligheid, omdat de onderzoeken kunnen leiden tot aanbevelingen of verzoeken bij constructeurs.
Zelfrijdende auto
Het idee om deze verplichting af te schaffen, komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Elon Musk, de baas van Tesla, voert al lange tijd campagne voor de afschaffing van deze verplichting. En met reden: Tesla heeft talloze verkeersongevallen moeten melden bij de NHTSA, waarvan sommige veroorzaakt werden door de Autopilot en het Full Self-Driving-systemen, de autonome rijprogramma’s van de Amerikaanse fabrikant.
Tesla wil nog verder gaan op het vlak van zelfrijdende auto’s, met name met zijn onlangs onthulde robotaxi Cybercab, de voorbode van een 100% zelfrijdende auto in 2026. Hoewel Tesla ver gevorderd is op dit gebied, is het duidelijk nog te vroeg om zulke voertuigen in het verkeer toe te laten, vooral omdat er geen duidelijke wetgeving bestaat die aangeeft wie verantwoordelijk is bij een ongeval.
Advertentie – lees hieronder verder
Beschermende rol
Het is duidelijk dat de NHTSA de maatschappij moet beschermen. Maar als de meldingsplicht afgeschaft wordt, is het agentschap niet langer in staat om onderzoeken in te stellen en dus de verkeersveiligheid te reguleren, bijvoorbeeld voor alles wat met zelfrijdende auto’s te maken heeft. Toen Reuters hiernaar vroeg, gaven Trump noch Musk commentaar op de wetswijziging.
Sinds 2021 heeft de NHTSA gegevens over meer dan 2.700 ongevallen geanalyseerd, waaronder 1.500 waarbij Tesla’s betrokken waren. NHTSA-data hebben Tesla al gedwongen om de Autopilot-instellingen aan te passen, terwijl een ongeluk met een zelfrijdende auto van GM’s dochterbedrijf Cruise leidde tot het einde van het ontwikkelingsprogramma voor software voor autonoom rijden.
Het schrappen van deze verplichting is natuurlijk een heel slecht idee, want zo worden Amerikaanse weggebruikers blootgesteld aan meer gevaren. Het is duidelijk dat programma’s voor autonoom rijden, hoe geweldig ze ook zijn, nog altijd in de kinderschoenen staan en erg veel fouten maken. Het valt nog te bezien of Trump zijn idee zal doorzetten. Het risico is dat het Amerikaanse wegennet in een jungle verandert...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be