Hoewel Volkswagen relatief vroeg op de kar van elektrische auto’s sprong in vergelijking met sommige concurrenten – in 2015 na Dieselgate – ondervindt het concern nog steeds aanzienlijke problemen bij deze overgang. Staat het imperium op instorten? Je zou het kunnen denken, want hoewel de groep een marktaandeel van 20% in Europa heeft via zijn talloze merken, heeft het zojuist aangekondigd dat het de komende 3 jaar 10 miljard euro (15 miljard dollar) zal moeten besparen. In dit plan moet 7 miljard euro worden bespaard door Volkswagen, dus het bedrijf dat de auto-activiteiten van onder andere Bentley, Skoda en Bugatti beheert.
CFO Patrik Andreas Mayer zei dat de problemen “ernstig” zijn en dat “de voertuigactiviteiten het niet goed doen“. Hij sprak ook over een “laatste oproep” om de zaak te redden. Het lijkt dus vrij ernstig, wat werd bevestigd door Thomas Schäfer, CEO van VW, die de problemen toeschreef aan “structuren en processen die te complex, traag en rigide zijn”. De man deed ook een beroep op “teamspirit” om de zaak recht te trekken.
Geen sluitingen, maar ontslagen
Het is geen geheim dat Volkswagen het moeilijk heeft. Momenteel is de verkoop in China ingestort en is de constructeur ook gedwongen om een prijzenoorlog aan te gaan om zijn auto’s te verkopen, wat de winstgevendheid sterk verslechtert. Schäfer zei dat de komende weken en maanden “zeer uitdagend” zullen zijn voor het bedrijf. De nettowinst van VW daalde vorig jaar met 30%.
Advertentie – lees hieronder verder
Om het hoofd te bieden, zal de groep een groot bezuinigingsplan uitvoeren. Op het menu staan: een (kolossale) vermindering van de investeringen (-500 miljoen euro per jaar), een beperking van de inkoopdienst van leveranciers (-3 miljard over drie jaar), beperkingen op het distributienet (-2 miljard euro), verlaging van de productiekosten (-1 miljard), indirecte kosten (-500 miljoen) en voertuiggaranties (-500 miljoen).
Momenteel is Volkswagen niet van plan om fabrieken te sluiten, zelfs als sommige nog amper draaien, omdat het aanbod van elektrische auto’s erg slecht verkoopt (ID3, ID.4, enz.) Aan de andere kant blijven ontslagen mogelijk. Volgens verschillende experts zou Volkswagen 30.000 werknemers moeten ontslaan om de zaak te redden, of 10% van alle banen. En gezien het verzet van de Duitse vakbond IG Metal is het niet uitgesloten dat de groep zal beginnen met het snijden in zijn fabrieken en personeel in het buitenland. Dat is wat er ooit gebeurde bij Renault Vilvoorde. Noteer dat de Audi-fabriek in Brussel momenteel 5.700 mensen tewerkstelt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be