Volkswagen viert 75 jaar aanwezigheid in België

Op 17 maart 1948 tekende D’Ieteren een contract om de exclusieve invoerder van het jonge merk Volkswagen te worden in België. Een gewaagde zet die uitdraaide op een succes.

Gepubliceerd op 21 maart 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Volkswagen viert 75 jaar aanwezigheid in België

Het contract tussen de Anciens Établissements D’Ieteren Frères en de Volkswagen-fabriek, die toen nog onder Brits bestuur stond, werd op 17 maart 1948 ondertekend onder leiding van Pierre D’Ieteren. Als hoofd van het familiebedrijf zag hij een stijgende vraag naar een toegankelijke, betrouwbare en zuinige auto. In de kleine Volkswagen zag hij een kans om de automobiliteit te democratiseren. In die tijd importeerde D’Ieteren de Amerikaanse merken Packard en Studebaker. De distributie van een Duits merk was slechts drie jaar na het einde van de oorlog een gewaagde zet.

UsinedeForest-terminalferroviaireVWa

Fabriek in Vorst

De eerste Kevers kwamen nog in hetzelfde jaar in België toe via de weg. De prijs van de standaardversie van de auto bedroeg toen vijftigduizend Belgische frank. Met zijn avant-gardistisch concept en productiemethodes werd het model een doorslaand succes, zowel in België als daarbuiten. Het eerste model, ontworpen door Ferdinand Porsche, was uitgerust met een luchtgekoelde viercilindermotor van 1.131 cc en woog minder dan 700 kilo. Hij kon 100 km/u halen en verbruikte maar 7 of 8 liter benzine per 100 km.

Van 1954 tot 1975 werd de Kever naast de Studebaker ook geproduceerd in de Brusselse fabriek van D’Ieteren in Vorst. In totaal werden in België 1.143.664 Kevers geproduceerd. In 1970 werd de fabriek overgenomen door Volkswagen AG en werd het nieuwe bedrijf ‘Volkswagen Brussel N.V.’ opgericht. Vanaf de jaren 1970 werden hier ook diverse andere modellen van de merken Volkswagen, Iltis, SEAT en Audi gebouwd.

Advertentie – lees hieronder verder

comparo-golf-dieteren-1

Nieuw tijdperk

Sinds de Kever heeft D’Ieteren nog heel wat andere historisch belangrijke modellen geïmporteerd, onder meer de Transporter, de Golf en de Polo. Vandaag start een nieuw hoofdstuk, dat van de elektrische transitie. Terwijl de ID.3, ID.4, ID.5 en ID. Buzz al op de markt zijn, bereidt het Duitse merk zich voor op veel nieuwe, emissievrije modellen. Een daarvan is de ID. 2all, een elektrische auto voor het grote publiek die minder dan 25.000 euro zal kosten.

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

22 november 2024 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.