Economie

Waarom de productie van EV’s plots fors omhoog gaat

Deze cijfers werpen een ander licht op de toestand van de Europese autosector, die een stuk veerkrachtiger lijkt dan ze zelf vaak beweert.

Hans Dierckx | Gepubliceerd op 10 okt. 2024 | Leestijd: 3 min

Terwijl iedereen de voorbije weken de mond vol had over de crisis in de auto-industrie, en sectorfederatie ACEA zelfs bij de Europese Unie om hulp ging smeken, speelde zich de voorbije maanden achter de schermen een heel ander verhaal af. Hoewel de verkoop van elektrische auto’s in 2024 op Europese schaal iets lager ligt dan in 2023, is de productie sinds augustus plots fors omhoog gegaan.

De laatste cijfers van studiebureau Schmidt Automotive Research tonen aan dat in Duitsland sinds augustus van dit jaar de productie van stekkerauto’s is gestegen tot een nooit eerder gezien niveau van 38% van de totale autobouw. Het gaat daarbij zowel om volledig elektrische auto’s als oplaadbare hybrides (PHEV’s). Duitsland bouwt nog steeds veruit het meeste aantal auto’s van alle Europese landen. Het is tot nader order het enige waarover zulke recente cijfers bekend zijn.

Advertentie – lees hieronder verder

Quotum

Waarom die plotse opwaartse knik in de productie van elektrische auto’s? Volgens Schmidt heeft dat te maken met het Verenigd Koninkrijk, waar de overheid fabrikanten dit jaar oplegt om 22% van haar totale afzet elektrisch te maken. De sector zit niet op schema, vandaar dat er met fikse kortingen gezwaaid wordt om aan dat percentage te geraken. De nationale sectorfederatie SMMT heeft berekend dat EV’s er dit jaar met gemiddeld 12% korting op de catalogusprijs de deur uit gaan.

Het toont aan dat zo’n opgelegd quotum een gunstig effect heeft op de prijs. Dat geeft een voorafname op wat er volgend jaar kan gebeuren in de landen van de Europese Unie, waar eveneens strengere CO2-regels in voege treden, waardoor de fabrikanten gedwongen worden om meer elektrische auto’s af te zetten dan ze momenteel doen. De cijfers in het VK tonen aan dat niet enkel de vraag vanuit de markt het succes van elektrische auto’s bepaalt, maar ook het aanbod van de constructeurs en hun prijsbeleid

Nieuwe lijnen

De plotse stijging in augustus kan volgens Schmidt ook de maken hebben met de opstart van nieuwe productielijnen na de zomerpauze. In Keulen is Ford inmiddels gestart met de bouw van de Explorer en de Capri, terwijl de VW-groep ook gestart is met de bouw van enkele luxemodellen op het nieuwe PPE-platform, zoals de Porsche Macan, Audi A6 en Audi Q6.

De Duitse sectorfederatie VDA schat dat er nog nooit zoveel stekkerauto’s (EV’s en PHEV’s opgeteld dus) in het land gebouwd worden als dit jaar, met een totaal van ongeveer 1,3 miljoen, een stijging van 4% tegenover 2023.

Opvallend is wel dat een van de grote spelers in dat verhaal niet Duits, maar Amerikaans is. Tesla, dat sinds enkele jaren een fabriek heeft in de buurt van Berlijn, is goed voor ongeveer een vijfde van de EV-productie in Duitsland.

Gezonde marge

Deze opmerkelijke cijfers druisen in tegen het narratief van de Duitse autosector, die zogezegd in een diepe crisis is en zowel door de eigen als door de Europese overheid geholpen moet worden. Een narratief dat vooralsnog trouwens niet gestaafd wordt door cijfers. De recentste cijfers van de Financial Times tonen dat de VW-groep, BMW en Mercedes-Benz allen nog op een gezonde operationele marge van meer dan 5% draaien.

Dat is weliswaar lager dan de voorbije twee jaar, maar er wordt weldegelijk nog goed geld verdiend aan de autobouw. Ook de twee andere grote Europese spelers, Stellantis en Renault, houden een operationele marge van meer dan 5% aan, en bij die laatste is er zelfs een stijgende lijn tegenover 2022 en 2023.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon