Waarom de productie van EV’s plots fors omhoog gaat

Deze cijfers werpen een ander licht op de toestand van de Europese autosector, die een stuk veerkrachtiger lijkt dan ze zelf vaak beweert.

Gepubliceerd op 10 oktober 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom de productie van EV’s plots fors omhoog gaat

Terwijl iedereen de voorbije weken de mond vol had over de crisis in de auto-industrie, en sectorfederatie ACEA zelfs bij de Europese Unie om hulp ging smeken, speelde zich de voorbije maanden achter de schermen een heel ander verhaal af. Hoewel de verkoop van elektrische auto’s in 2024 op Europese schaal iets lager ligt dan in 2023, is de productie sinds augustus plots fors omhoog gegaan.

De laatste cijfers van studiebureau Schmidt Automotive Research tonen aan dat in Duitsland sinds augustus van dit jaar de productie van stekkerauto’s is gestegen tot een nooit eerder gezien niveau van 38% van de totale autobouw. Het gaat daarbij zowel om volledig elektrische auto’s als oplaadbare hybrides (PHEV’s). Duitsland bouwt nog steeds veruit het meeste aantal auto’s van alle Europese landen. Het is tot nader order het enige waarover zulke recente cijfers bekend zijn.

Quotum

Waarom die plotse opwaartse knik in de productie van elektrische auto’s? Volgens Schmidt heeft dat te maken met het Verenigd Koninkrijk, waar de overheid fabrikanten dit jaar oplegt om 22% van haar totale afzet elektrisch te maken. De sector zit niet op schema, vandaar dat er met fikse kortingen gezwaaid wordt om aan dat percentage te geraken. De nationale sectorfederatie SMMT heeft berekend dat EV’s er dit jaar met gemiddeld 12% korting op de catalogusprijs de deur uit gaan.

Het toont aan dat zo’n opgelegd quotum een gunstig effect heeft op de prijs. Dat geeft een voorafname op wat er volgend jaar kan gebeuren in de landen van de Europese Unie, waar eveneens strengere CO2-regels in voege treden, waardoor de fabrikanten gedwongen worden om meer elektrische auto’s af te zetten dan ze momenteel doen. De cijfers in het VK tonen aan dat niet enkel de vraag vanuit de markt het succes van elektrische auto’s bepaalt, maar ook het aanbod van de constructeurs en hun prijsbeleid

Advertentie – lees hieronder verder

2024Ford_ElectricExplorerProductionStart_PAINTSHOP_315

Nieuwe lijnen

De plotse stijging in augustus kan volgens Schmidt ook de maken hebben met de opstart van nieuwe productielijnen na de zomerpauze. In Keulen is Ford inmiddels gestart met de bouw van de Explorer en de Capri, terwijl de VW-groep ook gestart is met de bouw van enkele luxemodellen op het nieuwe PPE-platform, zoals de Porsche Macan, Audi A6 en Audi Q6.

De Duitse sectorfederatie VDA schat dat er nog nooit zoveel stekkerauto’s (EV’s en PHEV’s opgeteld dus) in het land gebouwd worden als dit jaar, met een totaal van ongeveer 1,3 miljoen, een stijging van 4% tegenover 2023.

Opvallend is wel dat een van de grote spelers in dat verhaal niet Duits, maar Amerikaans is. Tesla, dat sinds enkele jaren een fabriek heeft in de buurt van Berlijn, is goed voor ongeveer een vijfde van de EV-productie in Duitsland.

Gezonde marge

Deze opmerkelijke cijfers druisen in tegen het narratief van de Duitse autosector, die zogezegd in een diepe crisis is en zowel door de eigen als door de Europese overheid geholpen moet worden. Een narratief dat vooralsnog trouwens niet gestaafd wordt door cijfers. De recentste cijfers van de Financial Times tonen dat de VW-groep, BMW en Mercedes-Benz allen nog op een gezonde operationele marge van meer dan 5% draaien.

Dat is weliswaar lager dan de voorbije twee jaar, maar er wordt weldegelijk nog goed geld verdiend aan de autobouw. Ook de twee andere grote Europese spelers, Stellantis en Renault, houden een operationele marge van meer dan 5% aan, en bij die laatste is er zelfs een stijgende lijn tegenover 2022 en 2023.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Tot 10:30 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.