De toekomst van de Audi Brussels-site hangt aan een zijden draadje, met plannen in de maak om het terrein op te splitsen. Dit markeert niet alleen het einde van een tijdperk, maar ook van een rijke industriële geschiedenis waar tienduizenden auto’s van de band rolden. Het management van Audi is al weken bezig met het verzamelen van voorstellen van potentiële kopers.
Zo werd onthuld dat vertegenwoordigers van het Chinese merk Nio de fabriek bezochten, maar zij dienden uiteindelijk geen bod in. De ingediende voorstellen voor herontwikkeling werden door het management verworpen omdat ze niet levensvatbaar werden geacht.
Volgens De Tijd/L’Écho luiden vakbondsafgevaardigden van de CNE de alarmbel en wijzen ze beschuldigend naar de directie van Audi Brussels. Die zou bewust bepaalde overnameprojecten hebben geblokkeerd. De CNE stelt dat de directie enkele dagen geleden een Chinese delegatie uit Peking de toegang tot de site heeft geweigerd. Deze delegatie wilde het potentieel van de site beoordelen met het oog op een mogelijke overname en de oprichting van een nieuwe ... autofabriek.
Wie is geïnteresseerd?
De details blijven vaag, maar volgens De Tijd/L’Écho is aan zes vertegenwoordigers uit de stad Peking de toegang tot de site van Audi Brussels geweigerd, ondanks hun mogelijke interesse in een economisch omschakelingsproject. Audi Brussels gaf een ontwijkend antwoord op vragen van de krant en verklaarde enkel dat het openstaat voor gesprekken met geïnteresseerde partijen, maar dat deze onderhandelingen vertrouwelijk zijn. Een handige manier om zich achter het bedrijfsgeheim te verschuilen — maar waar rook is, is vaak ook vuur.
Advertentie – lees hieronder verder
Naast het aanwakkeren van de woede bij de vakbonden, roept de strategie van Audi ook vragen op. Zou er een commerciële logica achter zitten? Misschien probeert Audi concurrenten bewust te weren, zodat andere merken zich niet gemakkelijk op de site kunnen vestigen. Dat scenario is niet ondenkbaar.
Toch is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen de zakelijke belangen van Audi en de bredere sociaaleconomische waarde van de site. De vraag is in hoeverre de federale overheid in staat zal zijn om controle over de site terug te krijgen. Dit zet aan tot een bredere reflectie over de manier waarop grote industrieterreinen in de toekomst worden verkocht en welke regels daarbij moeten gelden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be