Het was te verwachten: de onthulling van de nieuwe elektrische R5 E-Tech is een groot succes. Overal wordt deze sympathieke auto, die veel gemeen heeft met het iconisch model uit de jaren 1970, geprezen om zijn durf en frisheid. Goed nieuws voor Renault, want het merk heeft dit soort betaalbare modellen nodig om de overstap naar elektrisch rijden te maken en tegelijkertijd de rendabiliteit van zijn kolossale investeringen in deze technologie te garanderen.
Hoe dan ook, Renault heeft vooral begrepen dat het een goed idee is om te vertrouwen op de geschiedenis om de sympathie van het publiek te winnen, net zoals bijvoordbeeld Mini en Fiat (500) hebben gedaan. En het is precies daarom dat de marketingexperts van het merk talloze versies en varianten van deze R5 hebben bedacht.
Meer dan 25.000 euro bij de lancering
De beloofde R5 van 25.000 euro komt er inderdaad, maar zal niet beschikbaar zijn bij de lancering van het model. Deze zomer komt er namelijk een R5 met 150 pk en een batterij van 52 kWh (400 km WLTP) op de markt, met snelladen tot 100 kW, ofwel van 15 tot 80% in 30 minuten. In Frankrijk zullen twee goed uitgeruste versies beschikbaar zijn, met functies zoals het Google Automotive-interface, 18-inch velgen, handenvrije toegang, enz. De prijs is nog niet officieel, maar zal waarschijnlijk rond de 30.000 euro liggen, vergelijkbaar met de Belgische prijs.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de meer betaalbare versies van rond de 25.000 euro moeten we echter nog een jaar wachten, tot de zomer van 2025. In deze configuratie zal de batterijcapaciteit worden verlaagd naar 40 kWh (300 km WLTP) en niet beschikken over snellaadopties, zoals eerder opgemerkt. Gebruikers zullen het moeten het doen met een enkele 11 kW wisselstroomlader, wat de laadtijd op minimaal 2,5 uur vastlegt. Vergeet lange afstanden dus maar.
We weten nu ook dat er een derde versie zal verschijnen in 2025, die zich zal positioneren tussen de basisversie (40 kWh) en de topversie (52 kWh). De topversie zal de 40 kWh batterij behouden, maar een krachtigere motor aanbieden (120 pk in plaats van 95 pk bij het basismodel) en een iets lagere snellaadsnelheid dan de 52 kWh (80 kW). Het model zal echter de bidirectionele of vehicle-to-grid (V2G) functie bieden, waarmee de batterij kan dienen als bron van stroom voor een woning.
Ook speciale edities
Maar Renault wil het retroconcept nog verder doortrekken, door speciale edities te introduceren, zoals in de jaren 1980 en 1990. Er wordt gesproken over een Roland Garros-collectie, een afwerking die eerder voorbehouden was aan Peugeot en zijn 205, maar waarvoor Renault de rechten zou hebben overgenomen. Het model zal natuurlijk stijlvoller zijn en waarschijnlijk ook duurder, rond de 35.000 euro.
De kers op de taart komt van Alpine, dat de erfenis van de R5 Turbo in stand moet houden met de A290. Het doel? Rijplezier natuurlijk, met speciale aandacht voor stuur- en chassisprestaties. Het is echter nog onduidelijk hoeveel vermogen deze “bom” zal hebben. Zal hij de 200 pk motor van de Mégane E-Tech overnemen? Het antwoord komt binnenkort, waarschijnlijk tijdens de 24 uur van Le Mans in juni 2024, wanneer Alpine een hypercar inzet. Dan zal het duidelijk worden of Alpine kiest voor vierwielaandrijving of niet, aangezien het AmpR Small-platform plaats biedt voor een tweede elektrische motor. Wordt vervolgd, maar het idee van deze comeback lijkt goed doordacht…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be