Je wist het of je wist het niet, maar de productie van de Lotus Elise, Exige en Evora werd enkele weken geleden werd stopgezet ten gunste van de Emira. Dat wil echter niet zeggen dat de Elise/Exige geen opvolging krijgt. In zekere zin toch.
Mogen we eigenlijk wel over een opvolger spreken?
Da’s een goede vraag, want de Emira is het allerlaatste benzinemodel dat Lotus produceren zal. De nabestaanden van de Elise, als we ze zo mogen noemen, worden met andere woorden 100% elektrisch en zullen gebruik maken van het nieuwe E-Sports platform van het Britse merk, dat voor het grootste deel in Chinese handen ligt. De lancering ervan staat pas op de agenda van 2026.
Elektrisch = zwaarder?
Daar kan je inderdaad niet onderuit vanwege de batterijen, al beweert het Britse magazine Autocar dat zijn chassis 37% tenminste lichter zal zijn dan dat van de Evora. Alle beetjes helpen, nietwaar?
Advertentie – lees hieronder verder
Véél krachtiger
Weg dus met de benzinemotor (al jaren van Toyota), en “welkom” een elektrocentrale waarvan wordt beweerd dat die 476 pk zal ontwikkelen. Niet slecht voor een instapmodel, en dat belooft voor toekomstige Lotussen die hoger op de ladder zullen staan.
De kans zit erin dat er uiteindelijk zelfs een elektrische Esprit op de markt zal komen. Als Ford de naam ‘Mustang’ op een SUV-op-stroom mag plakken, dan mag alles.
Een zeer dure instapper
Het woord ‘instapmodel’ is relatief als je weet dat er nu al over de zeer hoge prijs van 120.000 euro voor de elektrische Elise-opvolger wordt gesproken. Dat is ongeveer het dubbele van wat de laatste Elise op benzine kost. Lotus wil duidelijk meer ‘premium’ worden.
Artikelfoto: Lotus Evija
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be