Verkeersveiligheid

Mustang Mach-E faalt op elandtest: is hij gevaarlijk?

Een Mustang is een vurig en moeilijk te beheersen paard. Deze eigenschap gaf de gelijknamige auto tot nu een zekere ‘street credibility’. Maar nadat de Mach-E faalde op de elandtest, zou het wel eens een ander verhaal kunnen worden.

Geschreven door David Leclercq | 07/10/2021

De Ford Mustang Mach-E is duidelijk de versie die niemand verwachtte. Deze volledig elektrische SUV kreeg de zware opdracht om grenzen te verleggen. Een taak waarvoor hij wonderwel slaagt, want hij brengt iets nieuws in het segment dankzij een bijzonder interessante verhouding tussen prijs en prestaties. Toch is dit grootse offensief van Ford nu enigszins beschadigd, want het model werd aan de fameuze elandtest onderworpen, een nooduitwijkmanoeuvre, en die oefening werd niet meteen een succes.

Testprocedure van de elandtest

Ford Mustang Mach E

Het doel van de elandtest is om na te gaan in hoeverre de auto in staat is om een kritiek uitwijkmanoeuvre te doorstaan. Gedurende de test moet de wagen een obstakel op de weg aan een vlot ritme ontwijken, net zoals men dat zou doen om een nakend ongeval te voorkomen.

Aanvankelijk dachten we dat de Mach-E, die zijn batterijen in de vloer heeft en wat voor een laag zwaartepunt zorgt, een gezond weggedrag zou hebben. Dit blijkt echter niet uit de test die werd uitgevoerd door het Zweedse magazine Teknikens Värld’s. Aan 68 km/u, net bij het insturen van het uitwijkmanoeuvre (vergelijkbaar met een chicane), brak de achteras van de auto te fel uit waardoor hij buiten de testopstelling schoof.

Volgens Teknikens Värld’s was het probleem te wijten aan de afstelling van het elektronische stabiliteitscontrolesysteem, dat te laat ingreep. Het lijkt erop dat het ESP veel sneller en doortastender zou moeten reageren om vooral de achteras van de wagen beter in bedwang te houden.

De Mustang zelf heeft maar weinig argumenten om dit gedrag te rechtvaardigen omdat de Tesla Model Y en de Ioniq 5 precies dezelfde oefening in dezelfde testopstelling moesten ondergaan en met vlag en wimpel slaagden, zelfs aan hogere snelheden van respectievelijk 75 en 72 km/u. Om het probleem te verhelpen, moet Mustang mogelijk een kleine software update uitvoeren. Tenzij het Amerikaanse bedrijf aangeeft dat dit eerder wilde gedrag precies het handelsmerk van de Mustang is waarmee de klanten moeten leren omgaan…

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook