Elektrisch

Elektrische auto’s zijn dure grap voor campinguitbaters

Ga je deze zomer kamperen? Dan zul je onvermijdelijk steeds meer plug-inhybride of elektrische wagens tegenkomen. De uitbaters van campings en vakantiehuizen zien deze stroomverbruikers echter niet graag komen. En daar hebben ze een goede reden voor.

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 28 jul. 2022 | Leestijd: 4 min

Nu er steeds meer plug-inhybride en elektrische auto’s op de weg verschijnen, duikt een opvallend fenomeen op tijdens de vakantie: stroommisbruik. Wie met zo’n auto naar een camping of vakantiehuisje trekt, wil natuurlijk ook de batterij opladen. Sommigen maken misbruik van de plaatselijke voorzieningen door hun auto een hele dag op te laden met ‘gratis’ elektriciteit. De verhuurders worden er gek van en doen hun beklag in de krant Het Nieuwsblad.

Forfait

camping EV

Advertentie – lees hieronder verder

“Dit is misbruik en betekent een grote belasting van ons netwerk”, zegt Parcifal Coeman, uitbater van de campings Urban Gardens in Gent en Holiday Village in Knokke. “Een nachtje autoladen kost ons aan de huidige energieprijzen 8 euro.” De campinguitbater draait zelf op voor deze kosten. De meeste campings en vakantiehuizen rekenen namelijk een forfaitair bedrag aan voor het stroomverbruik, zonder rekening te houden met elektrische auto’s.

“Wij hebben twee stopcontacten op de camping die voorbehouden zijn om elektrische auto’s op te laden, tegen betaling uiteraard. Het is niet de bedoeling om vanuit je badkamer van de caravan je auto te laden”, aldus Richard Koevoet van camping Le Plô. Bovendien zijn de stroomvoorzieningen op zulke locaties vaak zwak en traag. Dat is blijkbaar geen bezwaar, want de vakantiegangers hebben tijd om hun auto dagenlang aan de stekker te hangen.

Welke oplossingen?

Wat kunnen de uitbaters doen om het probleem te verhelpen? Pierre Fivet van ABTO, de federatie van Belgische touroperators, reikt een oplossing aan: “Ofwel plaatst de camping goede laadpalen, die ze als verkoopargument kan gebruiken om klanten te lokken. Ofwel komt er een limiet op de stroom die je mag verbruiken per kampeerplaats. Aan de huidige situatie moet paal en perk gesteld worden”, klinkt het in Het Nieuwsblad.

Philip Walter van Ardennen Camping Bertrix reageert weinig enthousiast: “Dat kost mij 3.500 euro per laadpaal. Als ik er pakweg vier zet, voor 1.500 campinggasten op topdagen, wat haalt dat dan uit? Ofwel moet ik élke kampeerplaats van een oplaadpunt voorzien, maar dan moet ik er nog een systeem bij leggen om het verbruik te monitoren. Dan moet ik heel m’n camping uitgraven.”

Rijdende batterij

Hyundai Ioniq 5

De bezorgdheden van de uitbaters zijn zeker terecht, maar een elektrische auto kan ook een meerwaarde betekenen op de camping. Zeker als het een exemplaar is met een vehicle-to-load-functie (V2L), zoals de Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6. Die hebben aan de laadpoort een adapter die tot 3,6 kW vermogen levert om allerlei toestellen op te laden. Denk bijvoorbeeld aan een koelbox of een elektrische fiets.

Zo heb je altijd en overal stroom uit de batterij van de auto. Al moet die laatste natuurlijk wel eerst opgeladen worden… en liefst niet op de camping.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon