Zorgt de elektrische auto als energiebron voor onafhankelijkheid?

Naar aanleiding van de energiecrisis heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) enkele pistes uitgestippeld voor de toekomstige energiebevoorrading van ons land. Hij ziet de elektrische auto als een mogelijke oplossing.  

Gepubliceerd op 23 juli 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Zorgt de elektrische auto als energiebron voor onafhankelijkheid?

Door de huidige situatie moeten keuzes gemaakt worden. De energiecrisis – nog versterkt door de oorlog in Oekraïne – doet vrezen voor de energiebevoorrading. Zeker in Europa, dat bijkomende schade lijdt door de sancties tegen Moskou. In dat verband staat gas uiteraard ter discussie, maar niet alleen gas. Ook de elektriciteitsproductie komt in de problemen, vooral door de nakende sluiting van kerncentrales, die uitgesteld werd wegens de onzekerheid rond de bouw van nieuwe gascentrales. Dat zou nu zeker geen slimme zet zijn.

Terwijl de regering aan de vakantie begint, gaf de minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) een lang interview aan de krant La Dernière Heure. De man, die ook vicepremier is, geeft aan dat hij zich altijd zorgen heeft gemaakt over de energieonafhankelijkheid van ons land en dat dit voor hem een ​​geostrategische kwestie geworden is.

Verslaving opgeven

Volgens Gilkinet mogen we niet meer afhankelijk zijn van landen die gas, brandstof of uranium produceren want “dat zijn niet de meest democratische landen van de wereld”. De vicepremier zegt dat Poetin de gaskraan wil dichtdraaien en dat we dus hernieuwbare energie moeten blijven ontwikkelen. De minister spreekt onder meer over het vrijmaken van ruimte voor windmolens, maar hij verlaat de piste van de nieuwe gascentrales niet. Volgens hem zijn die veel doeltreffender. Het valt te hopen, maar daarmee zijn we nog niet verlost van het gas of van de grillen van de traders die de markt dicteren.

Advertentie – lees hieronder verder

Auto’s die elektriciteit produceren?

ev_source_elec

Voor Georges Gilkinet is elektriciteit de energie van de toekomst. We moeten dus inzetten op de productie, maar ook op manieren om stroom permanent op te slaan. Voor de energietoekomst van ons land staat Georges Gilkinet op één lijn met zijn collega Tinne Van der Straeten (Groen), de federale minister van Energie.

Allebei willen ze een doordachte aanpak van de vraag naar energie. Maar die is niet meteen in zicht als alle huishoudens overschakelen op elektriciteit om te verwarmen en ook het wagenpark 100 procent elektrisch wordt.

gilkinet

Georges Gilkinet heeft een antwoord: de vraag beperken op kritieke momenten, meer bepaald bij de verbruikspieken (12 uur en 19 uur). Binnen een systeem van een smart grid of intelligent gebruik van het stroomnet ziet Gilkinet een rol voor de elektrische auto die, dankzij zijn batterijen, dienst kan doen als buffer: de auto laadt zijn batterij op als er veel stroom beschikbaar is en levert stroom aan het netwerk op momenten dat de vraag toeneemt. Zo kan vermeden worden dat extra middelen voor elektriciteitsproductie nodig zijn, zoals gascentrales. Deze methode is gemakkelijk moduleerbaar, wat kerncentrales absoluut niet zijn.

Deze oplossing werd uiteraard al meermaals naar voren geschoven, maar nu pas lijken politici ze te ontdekken. Verrassend. Bovendien kunnen niet alleen elektrische auto’s een rol spelen bij de productie en opslag van energie: waterstof is ook een oplossing. Europa geeft deze technologie nu wel een duwtje in de rug (waterstof maakt deel uit van het befaamde herstelplan), maar toch is het vreemd dat ze zo weinig aan bod komt. Laten we het positief bekijken: verstand komt met de jaren. Traag maar zeker lukt het wel …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.