Skoda staat bekend als het ‘wondermerk’ van de Volkswagen-groep. Ondanks een zwaar beschadigd imago slaagde Skoda er eind jaren negentig in om zijn blazoen op te poetsen dankzij de Octavia, tot op vandaag het bestverkochte model van het merk. Zijn geheim? Een onklopbare prijs voor een ongeziene binnenruimte. Het recept was zo succesvol dat deze aanpak nu al dertig jaar systematisch wordt toegepast. Intussen zijn de prijzen wel gestegen en is het merk niet meer zo democratisch als enkele jaren geleden.

2024 was geen slecht jaar voor Skoda, met een verkoopstijging van 6,9% tegenover 2023. Skoda bleef zelfs groeien op de Europese markten, met de grootste stijgingen in Duitsland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Polen en Spanje. Gaat alles goed? Nee, want op de Chinese en Indiase markt daalde de verkoop met respectievelijk 23,1% en 26,3%. Daar wil Skoda nog groeien.
Minder personeel
In het gamma van Skoda blijft de Octavia het populairste model. Op jaarbasis steeg de verkoop zelfs met 12,4%. De filosofie van het model blijft dus duidelijk aanspreken.
Advertentie – lees hieronder verder

Maar dat neemt niet weg dat de marges van de Tsjechische constructeur dalen, ondanks hogere prijzen dan vroeger. Dit geldt vooral voor de elektrische modellen, zo verklaarde CEO Klaus Zellmer aan onze collega’s van Automobilwoche. Om op koers te blijven, is het daarom noodzakelijk om te besparen. Zoals wel vaker, gaat dit gepaard met een inkrimping van het personeelsbestand. Skoda is van plan om 15% van de 41.000 jobs te schrappen. Dat is een grote ingreep, maar Skoda verwacht dat die vooral met natuurlijk verloop gerealiseerd kan worden.
Andere elektrische strategie?
Skoda wil meer winst halen uit de verkoop van zijn elektrische auto’s. Vergeet niet dat een Enyaq SUV een basisprijs heeft van 42.480 euro, wat zeer concurrentieel is gezien de grootte van de auto. Maar Skoda moet de verkoop van elektrische auto’s verhogen. Het doel voor 2025 is een stijging van 8%. Een serieuze uitdaging.
Tot nu toe volgt Skoda het voorbeeld van Volkswagen en biedt het alleen SUV’s aan als elektrische auto. Er is nog altijd zeer veel vraag naar SUV’s, maar met de elektrificatie zou de populariteit van dit koetswerktype weleens kunnen afnemen door het energieverslindende profiel. Het is dus een kwestie van de elektrische auto op een andere manier te benaderen, meer bepaald met een Octavia op batterijen. Misschien blijkt dat wel de juiste keuze naast de Enyaq, de Enyaq Coupé en de kleinere Elroq.

Hybride en elektrisch
Een elektrische Octavia zou een koerswijziging betekenen voor Skoda. Het merk verwachtte een eigen versie van de Volkswagen ID.1, de toekomstige elektrische stadswagen. In de wandelgangen wordt gezegd dat Klaus Zellmer deze mogelijkheid verworpen heeft. Hij wil het verhaal van de Citigo – die amper winstgevend was – niet herhalen. Daarom zou de Octavia een plug-inhybride (eindelijk, want hij is alleen verkrijgbaar als milde hybride) en een elektrische versie krijgen.

Verandert Skoda het geweer van schouder en richt het zich meer op berlines en breaks om de kopers voor zich te winnen? Hopelijk lukt dit idee, want het zou een welgekomen afwisseling zijn voor de vele SUV’s waarvan de autonomie van de batterij smelt als sneeuw voor de zon. Het kan al in 2026 gebeuren, als we de CEO mogen geloven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be