De overgang naar elektrisch rijden vergt nog enkele belangrijke aandachtspunten. Naast de hoge aanschafprijs van een elektrische auto en de noodzakelijke verdere uitbouw van een netwerk van laadpunten, moet de consument ook meer vertrouwen krijgen in de levensduur van de batterij van een EV. Want ook al vergt de elektrische aandrijving minder onderhoud, toch verliest ook de batterij na verloop van tijd een deel van zijn capaciteit. En aangezien de vervanging van het batterijpakket of enkele cellen daarvan een dure aangelegenheid is, is het belangrijk dat de consument daar een goed en duidelijk zicht op heeft.
Vandaar dat de Europese Unie, maar ook landen als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Zuid-Korea en Japan op het World Forum for the Harmonization of Vehicle Regulations van de Verenigde Naties enkele regels met betrekking tot de levensduur van de autobatterijen hebben afgesproken. Autoconstructeurs moeten weldra garanderen dat de accu’s na vijf jaar tijd of 100.000 km niet meer dan 20% van hun capaciteit mogen verliezen. Na acht jaar of 160.000 km zou de degradatie niet meer dan 30% mogen bedragen.
Al vanaf 2023
Deze richtlijn moet nu nog in wetteksten gegoten worden en kan dan al in 2023 van kracht worden in de landen die ze hebben goedgekeurd. Nu bestaat er slechts de algemene garantie van 2 jaar waarop de consument kan rekenen voor elk goed dat hij aankoopt.
Advertentie – lees hieronder verder
Wel zijn er al automerken die deze garantie zelf hebben uitgebreid, zoals onder andere Tesla dat voor zijn Model S en Model X garandeert dat de accu’s 70% van hun oorspronkelijke capaciteit behouden gedurende de eerste acht jaar of 240.000 km. Dat is toch wel een belangrijke troef omwille van de hoge kost die gepaard gaat met de vervanging van de defecte batterijcellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be