Hoewel de elektrische auto steeds meer terrein wint bij consumenten, kampt hij nog altijd met enkele problemen, vooral met de batterijen. De energiedichtheid is volgens velen te laag, laden duurt te lang en het rijbereik hangt te veel af van de weersomstandigheden, vooral de kou. Dit bleek onlangs weer bij een praktijktest in Noorwegen, waar sommige elektrische wagens tot 194 km rijbereik verloren door de lage temperaturen.
Maar er is goed nieuws: de Israëlische start-up StoreDot, specialist in batterijen, heeft een oplossing voor dit probleem aangekondigd. Het bedrijf is geen onbekende op de markt. In 2021 presenteerde het al een nieuwe technologie die beschadigde cellen kon herstellen.
Nieuwe cellen
StoreDot heeft grote ambities om batterijen voor elektrische auto’s te verbeteren. Het bedrijf is erin geslaagd om een rijbereik van 160 km in minder dan 4 minuten te laden door het laadvermogen te verhogen. De recuperatie van 10 tot 80 procent van het batterijpakket duurt nog maar 10 minuten en het doel van de ingenieurs is om 160 km (100 mijl) in 3 minuten te halen in 2028.
In een persbericht kondigt StoreDot nu aan dat het een ander probleem met batterijen heeft opgelost: hun gevoeligheid voor de koude. Het bedrijf heeft cellen ontwikkeld waarvan de chemische samenstelling bijna volledig ongevoelig is voor temperatuurschommelingen en vooral extreme kou. Volgens de uitgevoerde tests kon deze nieuwe batterij tot 80 procent opladen bij -10°C in dezelfde tijd als bij een temperatuur van 25°C. Een verrassend resultaat, want als het koud is, duurt de operatie doorgaans veel langer en moet het batterijpakket voorverwarmd worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook beter rijbereik
Niet alleen de laadsnelheid profiteert van het gebruik van deze nieuwe technologie. StoreDot legt ook uit dat het pakket een minimale capaciteit van 85 procent garandeert bij -10°C. Vertaald naar de realiteit betekent dit dat een Tesla Model 3 RWD die 554 km claimt op de WLTP-cyclus dus 470 km zou kunnen afleggen.
Uit de uitgevoerde tests blijkt dat bij een temperatuur van -20°C de gegarandeerde capaciteit nog altijd 70 procent bedraagt, wat ook een goede score lijkt. In dit geval zou onze Tesla dus 387 km kunnen afleggen. Maar wanneer wordt dat mogelijk? Volgens de start-up is de productie van deze nieuwe cellen, die ‘XFC’ gedoopt werden (voor extreme fast charging) en een halfvaste elektrolyt gebruiken, gepland vanaf 2026. Wordt dus vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be