De winter is een minder aangename periode voor elektrische auto’s en hun eigenaren. Want het is geen geheim: tijdens koude periodes neemt de autonomie van elektrische auto’s af, omdat de lage temperaturen de batterijen zwaar belasten. Er zijn al verschillende tests over het onderwerp gepubliceerd, maar deze keer heeft de Noorse Automobiel Federatie het heft in handen genomen. Hun perspectief is interessant, aangezien Noorwegen al lang geschakeld is op elektrische auto’s, met een nieuwe automarkt bestaande uit 80% van elektrische voertuigen.
De test die de automobielclub uitvoerde was relatief eenvoudig: met 23 voertuigen heen en weer rijden van Oslo naar Dombas met een volledig opgeladen batterij. De route omvatte enkele heuvels en de temperaturen schommelden tussen -2 en -10 graden. Het doel was om te rijden tot de accu’s van de auto’s leeg waren, maar met een zuinige rijstijl. Het gebruik moest dus op een intelligente manier geoptimaliseerd worden. De automobielclub vergeleek vervolgens de werkelijk behaalde autonomie met de homologatiecijfers die verdedigd worden door de fabrikanten. En er waren enkele verrassingen.
Koude, vijand nummer één
De bevindingen van het testteam waren unaniem: elektrische auto’s verliezen aanzienlijk aan autonomie bij koud weer. Volgens hun berekeningen daalde de actieradius gemiddeld met 110 km in deze omstandigheden. De best presterende auto’s verloren slechts 60 km, maar de slechtste… tot wel 3 keer zoveel. Een gigantisch verschil! Erger nog: de slechtste auto verloor 6 keer zoveel kilometers als de beste. Geen commentaar!
Advertentie – lees hieronder verder
Opmerkelijk genoeg behaalde het Chinese merk Hiphi, onbekend hier, de overwinning. De “Z”, een sportwagen van meer dan 100.000 euro, verloor slechts 33 km, waardoor de bestuurder 522 km kon afleggen van de 555 die het merk beloofde. Meer dan respectabel. De BMW i5 verloor 61 km, de Lotus Eletre 65 km, de Xpeng G9 68 km en de Kia EV9 63 km. Er valt niet te ontkennen dat dit een indrukwekkende prestatie is, die getuigt van het succes van deze voertuigen en hun technologieën.
Tesla Model 3 baart zorgen
Daarentegen heeft een van de meest verkochte elektrische auto’s ter wereld, de nieuwe Tesla Model 3, meer dan teleurgesteld. De auto claimt een actieradius van 629 km, maar kon slechts 441 km afleggen, ofwel een verlies van 188 km. Hetzelfde geldt voor andere bekende merken: de Polestar 2 Long Range verloor ook 188 km, de Volvo C40 177 km, de Toyota bZ4X 146 km en de Volkswagen ID.7 194 km (414 km in plaats van de beloofde 608 km).
Hoewel het niet verrassend is dat elektrische auto’s autonomie verliezen bij extreem koud weer – net als smartphones – blijven de verschillen verbazingwekkend van merk tot merk. Voor kopers is dit een kwaliteitsgarantie, waar rekening mee moet worden gehouden. Wat ook misleidend is, is de WLTP-cyclus (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure), die weliswaar dichter bij de werkelijkheid ligt dan de oude WLTP-norm, maar nog steeds tekortkomingen heeft en te optimistisch blijft. In dit opzicht is de Amerikaanse methode nauwkeuriger (EPA), omdat deze een actieradius aankondigt die 20% lager ligt dan de WLTP-norm.
Autonomie en verbruik
Er moet nu ook worden gerelativeerd, want autonomie is niet hetzelfde als verbruik. In de Noorse test was de Hiphi Z misschien wel de auto die het verste kon rijden, maar het was ook degene die het meeste verbruikte. Het zuinigste model, bij extreem koud weer, was de Hyundai Ioniq 6 (16,3 kWh/100 km). Om over na te denken…
De autonomieverschillen vastgesteld door de Noorse Automobiel Federatie
Merk en model | Werkelijke geobserveerde autonomie (km) | WLTP-autonomie (km) |
Audi Q8 e-tron Sportback | 411 | 515 |
BMW i5 | 444 | 505 |
DYD Dolphin | 339 | 427 |
Ford F-150 Lightning | 338 | 429 |
Hiphi Z | 522 | 555 |
Hyundai Ioniq 6 | 468 | 614 |
Hyundai Kona Electric | 341 | 454 |
Jeep Avenger | 286 | 395 |
Mercedes EQE SUV | 399 | 491 |
MG 4 Extended Range | 400 | 520 |
NIO EL6 | 456 | 529 |
NIO ET5 | 481 | 560 |
Nissan Ayria | 369 | 498 |
Opel Astra | 296 | 413 |
Peugeot e-308 | 297 | 409 |
Polestar 2 LR | 430 | 614 |
Tesla Model 3 | 441 | 629 |
Volkswagen ID.7 | 414 | 608 |
XPeng G9 | 452 | 520 |
Volvo C40 | 395 | 572 |
Lotus Eletre | 465 | 530 |
Toyota bZ4X | 314 | 460 |
Kia EV9 | 442 | 505 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be