Volkswagen

TEST Volkswagen ID.7: vlotte reiswagen

Als vervanger van de Passat sedan heeft de Volkswagen ID.7 zijn handen vol om een plaats te veroveren in de concurrentiële markt van de grote elektrische berlines. We kregen de kans om een preproductiemodel te testen in de heuvels rond Monaco.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 28 okt. 2023 | Leestijd: 6 min

Door de transitie naar elektrische auto’s worden sommige voormalige sterren van de markt verdrongen. Dat is het geval met de Volkswagen Passat sedan, die na een carrière van ruim vijftig jaar van de markt verdwenen is. Vandaag geniet de elektrische ID-reeks de voorkeur van de Duitse constructeur. De ID.7 is dus feitelijk de natuurlijke opvolger van de Passat sedan met verbrandingsmotoren. Deze 4,96 m lange berline is bijzonder aerodynamisch, met een Cx-waarde van slechts 0,23 – een sterke prestatie voor dit type model.

De ID.7 is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep en heeft een lange wielbasis van 2,96 m, wat de binnenruimte ten goede komt. De beenruimte achteraan is echt indrukwekkend, vergelijkbaar met de beste luxelimousines die ontworpen zijn om vips te vervoeren. Dit ruimtegevoel wordt nog versterkt door het grote panoramische Smart Glass-dak, dat als optie verkrijgbaar is en waarvan de transparantie verandert naargelang het zonlicht.

Advertentie – lees hieronder verder

VW ID7 2

Nieuw design

In de ID.7 zijn de instrumenten tot een minimum beperkt. Volkswagen heeft gekozen voor een head-updisplay met augmented reality, dat de bestuurder een schat aan informatie over de auto en de directe omgeving toont. Het dashboard is zeer slank en rechtlijnig getekend en bevat de ventilatieopeningen (die automatisch openen, sluiten en kantelen om de lucht in de auto zo gelijkmatig mogelijk te verdelen) en sfeerverlichting.

De middenconsole heeft een groot scherm van 15 duim met een verbeterde interface in vergelijking met de andere modellen in de ID-reeks. De digitale bedieningselementen van de klimaatregeling worden permanent onderaan weergegeven, terwijl een ‘Top Bar’ bovenaan snelkoppelingen naar essentiële functies bevat. In het gebruik lijken de gebreken van vroeger deels verdwenen. Alles verloopt veel intuïtiever.

VW ID7 3

Wendbaar

Bij de introductie is de ID.7 alleen verkrijgbaar als een achterwielaangedreven model met enkele elektromodel van 286 pk, met keuze uit een batterij met 77 kWh (82 kWh brutocapaciteit) of 85 kWh (91 kWh brutocapaciteit). De maximale laadcapaciteit met gelijkstroom bedraagt 170 kW voor de eerstgenoemde en 200 kW voor de laatstgenoemde, die pas later te koop is. Afhankelijk van het uitrustingsniveau varieert het rijbereik van de instapversie – die wij konden testen – tussen 598 en 618 km volgens de WLTP-norm. De versie met de grotere batterij zou een actieradius van meer dan 700 km bieden.

Tijdens de E-Rallye van Monte Carlo kregen we de exclusieve kans om achter het stuur van een gecamoufleerd preproductiemodel te kruipen. Naast de uitstekende afwerking van het interieur van de ID.7 (veel beter dan die van andere Volkswagen ID-modellen), valt de opmerkelijke wendbaarheid van deze grote berline op. Hoewel hij bijna 5 meter lang is, stuurt hij heel direct en vergeet je zijn formaat snel. De 286 pk sterke elektromotor heeft ruim voldoende vermogen en de acceleratie verloopt vlot.

 

VW ID7 4

Verbeterde technologie

Tijdens onze testrit, die plaatsvond in de heuvels rond het vorstendom, werd het comfort aan boord nooit verstoord, behalve op de kleine, slechte wegen. Op bergpassen vonden we het moeilijk om een realistisch gemiddeld verbruik vast te stellen, een oefening die we bij een toekomstige test in normale omstandigheden nog eens zullen maken. Voor de rest konden we de technologie testen, die duidelijk een stap voorwaarts heeft gezet. Met zijn vele rijhulpsystemen kan de ID.7 enkele seconden autonoom rijden, terwijl je geniet van de masserende zetels of het Harman Kardon-audiosysteem van 700 watt met veertien luidsprekers…

VW ID7 5

Conclusie

Hoewel we de ID.7 niet in alle omstandigheden hebben kunnen testen, zijn we onder de indruk van zijn hoge comfortniveau. De technologie is indrukwekkend, net als de afwerking, die eindelijk voldoet aan de normen van het merk. Als hij zijn beloften op het vlak van rijbereik waarmaakt, hebben we hier te maken met een model dat een groot succes kan worden op de fleetmarkt.

VW ID7 6

De Volkswagen ID.7 Pro Business in cijfers

Motor: 1 elektromotor, 286 pk en 545 Nm

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: enkele reductie, 1 versnelling

L/b/h (mm): 4.961/2.141/1.536

Leeggewicht (kg): 2.172

Koffervolume (l): 532 tot 1.536

Batterij (kWh): 82

0 tot 100 km/u (sec): 6,5

Topsnelheid (km/u): 180 km/u

Consommation mixte WLTP (KWh/100 km) : 14.16

WLTP-rijbereik (km): 618

CO2: 0 g/km

Prijs: 66.340 euro

BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 83,95 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Comfort
  • Afwerking
  • Technologische uitrusting

Minpunten

  • Forse afmetingen
  • Prijs
  • Digitale bediening klimaatregeling

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon