Autotests

TEST Hyundai Ioniq 6: beproefde efficiëntie

Het gamma elektrische Hyundai-modellen is recent versterkt met de komst van de Ioniq 6, een berlinemodel met een eerder vreemde vormgeving. De nieuweling belooft evenwel een groot rijbereik en snelle laadtechnologie dankzij de 800 V architectuur.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 9 jun. 2023 | Leestijd: 6 min

De vormtaal van de Hyundai Ioniq 6 is ronduit bijzonder. Het geheel oogt eenvoudig met een scherpe snuit , een zeer korte overhang in combinatie met een aerodynamisch coupé berlinekoetswerk dat is uitgerust met verzonken deurgrepen. De elegantie van de auto wordt helaas verstoord door de achterpartij met een rode lichtband die over de hele breedte van de auto doorloopt zoals we dat destijds bij de klassieke Porsche 911-modellen zagen. Het totaalplaatje is niet meteen harmonieus, maar de Ioniq 6 laat niemand onberoerd.

De typerende aerodynamische vormgeving is er niet zomaar, want de Koreaanse auto werd bovenal ontworpen om efficiënt te zijn. Hij kan rekenen op een Cx-waarde van amper 0,21 wat zich vertaalt in een erg comfortabel rijbereik. Zo komt de long range-versie met één batterijlading tot 614 km ver (volgens WLTP) en dat is een fraaie prestatie voor een auto die is uitgerust met een 77,4 kWh batterij. Enkel de kofferruimte lijdt onder de vormgeving want de laadruimte is vrij smal.

Advertentie – lees hieronder verder

Ioniq 6 arriere

Deze originele designaanpak vinden we ook terug in het interieur, met een veeleer suggestieve vormgeving. Binnenin zien we in hoofdzaak donkere kleuren (met inbegrip van de dakbekleding) en het geheel oogt sober en relatief overzichtelijk.

Het dashboard is geïnspireerd op dat van de Ioniq 5, Hyundai’s andere elektrische designmodel. We noteren een rij multifunctionele knoppen op de middenconsole. Er is geen opzichtige luxe, evenmin overbodige franjes, de Ioniq 6 wil comfort bieden zonder te overdrijven.

Ioniq 6 interieur

Laadkampioen

De gestroomlijnde berline is gebaseerd op het elektrische platform van Hyundai/Kia dat voor het eerst werd gebruikt voor de Ioniq 5 en EV6 en kan net als deze eerder gelanceerde modellen rekenen op de 800V-technologie.

Dergelijke hardware was tot voor kort het voorrecht van de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT. Het belangrijkste voordeel is dat de wagen vliegensvlug kan opladen, zo kan de Ioniq 6 tot 351 km rijbereik winnen gedurende een kwartiertje aan een snellader.

Dit is vooral cruciaal op lange ritten waardoor je minder snel moet stoppen om onderweg bij te laden. Een ander voordeel van deze architectuur is het V2L-systeem, waarmee de auto kan worden gebruikt als 220 V voeding voor elektrische apparaten. Handig wanneer je aan het klussen bent in de auto of op een afgelegen plek wil genieten.

Ioniq 6 coffre avant

Opdringerig

De Ioniq 6 is een hoogtechnologische auto die kan genieten van talloze rijhulpsystemen zoals rijstrookassitent, adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidsassistent en detectie van objecten op de weg voor de wagen.

Hoewel deze systemen in theorie nuttig kunnen zijn, moet gezegd worden dat ze in deze Hyundai bijzonder opdringerig werken. Je hoeft niet lang achter het stuur te zitten om allerlei waarschuwingen te krijgen die voor de bestuurder bijzonder irritant zijn.

Bijkomend probleem is dat de systemen zich niet makkelijk laten uitschakelen via het centrale aanraakscherm. Om de verschillende functies te kunnen bedienen moet men diverse menu’s doorlopen, wat allesbehalve intuïtief is. Tot overmaat van ramp worden deze functies ‘by default’ geactiveerd telkens de auto wordt gestart, wat ronduit vervelend is.

De waarschuwing voor het overschrijden van de snelheidslimiet, is met stip het irritantst. Een en ander is moeilijk uit te schakelen bij gebrek aan fysieke knop op het dashboard.

Op momenten dat waarschuwingen uitblijven, is deze Ioniq 6 bijzonder aangenaam dankzij de stille werking, met dank aan de efficiënte aerodynamische isolatie. Nog een aangename verrassing is het gemiddelde energieverbruik, van ongeveer 15 kWh/100 km. Dat is zondermeer een opsteker voor een sedan van dit formaat.

Ioniq 6 profil

Besluit

De Ioniq 6 is degelijk gebouwd en de komst van zuinige elektrische auto’s van dit kaliber kunnen we enkel toejuichen. Zonder te overdrijven, niet qua afmetingen, noch op vlak van motorisatie blijkt hij zeer overtuigend in gebruik. Voeg daar een architectuur aan toe die de wachttijd bij oplaadpunten beperkt en je hebt een heel correcte berline waarvan de prijs in lijn ligt met zijn prestaties. De enige smet op het blazoen is de opdringerige elektronica…

Ioniq 6 coffre

Hyundai Ioniq 6 : technische fiche

Motor : 1 elektromotor, 168 kW (229 pk) en 350 Nm

Aandrijving : op de voorwielen

Versnellingsbak : automaat met vaste verhouding

L/b/l (mm) : 4 855/1 495/1 880

Leeggewicht (kg) : 1 985

Kofferinhoud (l) : 401

Batterij (kWh) : 77,4

0 tot 100 km/u (s) : 7,4

Topsnelheid : 185 km/u

Autonomie (WLTP, km) :  614

CO2 : 0 g/km

Prijs : 58.999 euro

Inschrijftaks : Vlaanderen : 0€, Wallonië en Brussel: 61,50€

Jaarlijkse rijtaks : Vlaanderen : 0€, Wallonië en Brussel: 83,95€

Ecomalus Wallonië : 0€

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Aangegeven rijbereik klopt
  • Laag verbruik
  • Hoogtechnologisch

Minpunten

  • Opdringerige rijhulpsystemen
  • Kofferinhoud
  • Bijzondere look

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon