Luca de Meo verraste een paar maanden geleden meteen toen hij aan het hoofd van Renault kwam te staan. Deze ervaren rot kon niet alleen het publiek begeesteren, maar ook de investeerders met de voorstelling van zijn nieuwe strategie met meer focus op waardevolle producten dan enkel volumes.
Hij had toen wellicht niet gedacht dat het kleine prototype van de elektrische Renault 5, dat vooral werd ontwikkeld om deze toekomstvisie te realiseren, zo veel reacties zou losweken.
Van gerucht naar realiteit
In januari 2021 had Luca de Meo zich inderdaad voorgesteld naast een mooi klein prototype dat de terugkeer van de R5 voorspelde, maar dan in een elektrische versie die beter aansluit bij de noodzakelijke transitie.
Advertentie – lees hieronder verder
In een heerlijke retrosfeer wist deze remake van de R5 meteen te verleiden, in zulke mate dat Renault nu zelfs de effectieve productie wil versnellen. Het zou immers zonde zijn om deze hype zomaar te laten passeren. En er is ook al een datum vooropgesteld: het productiemodel komt er in 2024.
Trouw
Wat we al wel weten is dat het productiemodel weinig zal verschillen van het prototype. De toekomstige R5 zal inderdaad ook meesurfen op de retrogolf, zoals de Mini, de Fiat 500 en recenter de Honda-e.
Met dit in het achterhoofd zullen er weinig veranderingen aan het koetswerk worden aangebracht, waardoor het oplaadluik in de motorkap of de hoekige koplampen die de link leggen naar de eerste R5, behouden blijven. Mooi!
De technische specificaties zijn nog niet bekend, maar we vermoeden dat het uiteindelijke model waarschijnlijk op het CMF-B-EV-platform zal rusten.
Een echte strategie
Renault weet natuurlijk dat het hoog tijd is om de energietransitie in het hart van zijn gamma te starten. Met dit in gedachten heeft de constructeur zopas de Mégane E-Tech Electric voorgesteld op het jongste autosalon van München. Dit model komt er volgend jaar aan, gevolgd door de elektrische R5 in 2024, maar ook een nieuwe crossover genaamd “4ever”. Die is dan weer geïnspireerd op de… R4 en zal ook verkrijgbaar zal zijn in een bestelwagenversie, zoals in de goede oude tijd!
Renault streeft ernaar om aantrekkelijke prijzen voor deze nieuwe elektrische modellen te handhaven, dankzij een grootschalige industrialisatie van de CMF-B-EV componenten en structuur, die volgens de eerste schattingen een vermogen van 136 pk zal bieden voor een theoretische autonomie van 400 km.
Het doel van het Franse merk is om in 2025 maar liefst 10 elektrische auto’s op de markt te brengen. Dat belooft!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be