Ook Canada legt nulemissie-auto’s op in 2035, maar met dit verschil

De Canadese regering heeft net besloten dat vanaf 2035 alle nieuwe auto’s op de markt emissievrij moeten zijn. De auto-industrie is niet blij met dit besluit, maar dat kan je relativeren, want in tegenstelling tot Europa is Canada veel toleranter tegenover het principe van schone voertuigen.

Gepubliceerd op 27 december 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Ook Canada legt nulemissie-auto’s op in 2035, maar met dit verschil

In navolging van China, Europa en de Verenigde Staten is het nu de beurt aan Canada om de verkoop van nulemissie-auto’s exclusief te benaderen. Het besluit is genomen om tegen 2035 te stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor. En we hebben het niet alleen over personenwagens, ook over bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens. Dit is een grote zorg voor de auto- en transportindustrie, omdat het tijdsbestek zo kort is.

Volgens de Canadese regering moeten nulemissie-voertuigen (ZEV’s) tegen 2026 minstens 20% van alle verkochte auto’s uitmaken en tegen 2030 60%. Er is dus nog een lange weg te gaan, aangezien elektrische voertuigen in het derde kwartaal van 2023 nog maar goed waren voor 12,1% van de verkoop van nieuwe wagens.

Niet enkel 100% elektrische auto’s

Canada’s minister van Milieu, Steven Guilbeault, heeft geprobeerd de auto-industrie gerust te stellen met de boodschap dat de regelgeving duidelijk en nauwkeurig gaat zijn en dat het de industrie de nodige zekerheid zal geven die ze nodig heeft om strategische beslissingen te nemen.

iStock-1280070714

Advertentie – lees hieronder verder

Het is echter niet duidelijk waarom de industrie bang is voor deze nieuwe regelgeving. Omdat deze vergelijkbaar is met die van Californië, die bepaalt dat 100% van de nieuwe auto’s die in 2035 verkocht worden, elektrische auto’s op batterijen, elektrische auto’s op waterstofcellen of… plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) moeten zijn. Ja, PHEV’s worden nog steeds toegelaten door Canada. Deze laatste categorie is echter alleen emissievrij als hij op elektriciteit rijdt, wat, zoals studies aantonen, zelden het geval is.

Dit standpunt verschilt aanzienlijk van dat van Europa, waar plug-in hybrides worden uitgesloten omdat ze niet als emissievrije auto’s worden beschouwd. De Canadese regelgeving is dus veel toleranter dan de onze, ook al weten we dat de kwestie van plug-in hybrides vroeg of laat weer aan de orde zal komen in Europa. We weten dat de Europese tekst een herzieningsclausule bevat die sommige landen, waaronder Frankrijk, tegen 2026 willen activeren. Deze clausule bepaalt dat, afhankelijk van de voortgang van de transitie, plug-in hybride voertuigen mogelijk na 2035 geaccepteerd kunnen worden als de sociale of economische obstakels te groot worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Gisteren 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.