Elektrisch

Overstap naar elektrische auto’s zal minimale impact op CO2-uitstoot hebben

Europa heeft besloten om de overstap naar elektrische auto’s te forceren. Voor het klimaat zou dit belangrijk zijn, omdat deze transitie de opwarming van de aarde zal voorkomen. Echt? Want in werkelijkheid vertegenwoordigt de Europese CO2-uitstoot van de transportsector niet veel op wereldniveau…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 7 nov. 2022 | Leestijd: 6 min

Europa heeft onlangs ingestemd met het einde van de verbrandingsmotor voor nieuwe auto’s. De deadline is 1 januari 2035, wanneer alleen nog maar 100% elektrische auto’s tentoongesteld en verkocht mogen worden in de showrooms. Politiek gezien werd er duidelijk een historisch besluit genomen, dat tot doel heeft Europa in staat te stellen om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken.

Natuurlijk is deze overgang naar de elektrische auto een grote uitdaging waarvan veel parameters, laten we eerlijk zijn, nog niet erg goed zijn geïntegreerd door besluitvormers. Het tijdsbestek voor deze transformatie is inderdaad erg kort en het is niet zeker dat in de tussentijd het netwerk van laadstations of het elektriciteitsnetwerk op tijd kan worden uitgerold of dat de prijs van elektrische auto’s betaalbaar zal zijn voor Jan met de pet.

Advertentie – lees hieronder verder

Welke berekening voor CO2-uitstoot?

Natuurlijk stellen de politici de overgang naar de elektrische auto graag voor als een reddingsmiddel voor het klimaat, omdat deze maatregel het mogelijk moet maken om onze koolstofemissies drastisch te verminderen. Het zou volgens hen een zeer effectief middel tegen de opwarming van de aarde, die volledig ontspoort: experts begraven momenteel zelfs het idee van een beperkte opwarming tot + 1,5 ° C tegen 2100 en komen al tot een opwarming van + 2,4 ° C.

CO2-emissions-VE-03

De vraag is natuurlijk hoeveel koolstofuitstoot er precies kan worden bespaard door de overgang naar elektrische auto’s. Als we goed rekenen, zou het niet zo veel zijn, wat de politici die de elektrische auto promoten natuurlijk niet graag zullen horen.

Verwaarloosbare CO2-besparing?

Inderdaad, volgens de gegevens van het Internationaal Energieagentschap (IEA) bedroeg de wereldwijde koolstofuitstoot in 2019 (het laatste jaar voor de crisis) iets meer dan 38 miljard ton CO2, dus 2,4 maal meer dan in 1970. 39% van deze emissies is afkomstig van de verbranding van steenkool, 30% van aardolie en 19% van aardgas. De rest, 12%, is gerelateerd aan industriële processen, zoals de omzetting van kalksteen in kalk om cement te maken.

Van deze 38 miljard ton (exclusief LULUCF of Land Use, Land Use Change and Forestry) zijn de 27 Europese landen goed voor 7,7% van het totaal, of 2,93 miljard ton CO2 (exclusief Rusland, waarvan het aandeel 4,7 miljard ton bedraagt voor “slechts” 150 miljoen inwoners). Vervoer is daarin verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de emissies, waarvan 71% (van deze 20%) wordt gegenereerd door personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die door het Europese verbod worden getroffen.

Tel op: in totaal zijn onze auto’s en bestelwagens eigenlijk verantwoordelijk voor de uitstoot van 0,59 miljard ton CO2 per jaar, wat in vergelijking met de 38 miljard ton in de wereld eigenlijk 1,1% van de totale CO2-uitstoot vertegenwoordigt. Met andere woorden, niet veel… Vooral omdat dit alles ook puur theoretisch is. Inderdaad, de elektrische auto zal CO2 blijven uitstoten, of het nu gaat om de productie, de recycling, maar ook het gebruik ervan, afhankelijk van het type elektriciteit dat in de batterij wordt gestopt.

CO2-emissions-VE-01

Lang wachten

Deze reductie van 0,59 miljard ton CO2 start natuurlijk niet meteen op 1 januari 2035. Want het zal natuurlijk tijd kosten voordat het wereldwijde wagenpark volledig geëlektrificeerd is. Europese politici denken dat deze overgang 15 jaar zal duren, maar nogmaals, dit is vrij optimistisch, zoals Elon Musk zelf toegaf ondanks dat hij een fervent voorstander is van de transitie en de elektrische auto.

Het is duidelijk: de overgang naar de elektrische auto zal niet veel impact hebben op de noodzakelijke reductie van de CO2-uitstoot. Toegegeven, er wordt gezegd dat alle kleintjes één grote maken, maar dit zou dan ook in veel andere sectoren, zoals de industrie, maar ook huishoudelijke verwarming, zeer drastisch moeten worden gereguleerd. Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat de huidige verwarmingsketels niet zijn uitgerust met filters, terwijl dit al meer dan 10 jaar aan auto’s wordt opgelegd? Het probleem met de auto is dat hij overal in onze straten zichtbaar is. En wellicht trekt deze visibiliteit te veel aandacht, die tot deze beslissingen heeft geleid.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon