Het lijdt geen twijfel dat alle constructeurs 100% elektrische modellen ontwikkelen. Dat geldt eveneens voor de meest prestigieuze onder hen. Zo sprong Porsche reeds vroeg op de elektrische autotrein, want de Taycan berline is inmiddels bijna twee jaar op de markt.
Deze evolutie zal nog versnellen en een impact hebben op alle (bestaande) modellen. Ook de 718 Boxster en Cayman ontsnappen niet aan deze transitie want het bestaande gerucht over elektrische versies klinkt steeds luider.
Enkel nog 100% elektrisch
Men ging ervan uit dat de aanpak voor deze modellen vergelijkbaar zou zijn met die voor de nieuwe Macan (2022), waarbij een productmix van verbrandings- en 100% elektrische modellen zou worden aangeboden. Een bron bij Porsche, tipte het Amerikaanse magazine Car and Driver en maakte brandhout van deze voorspelling.
De opvolgers van de 718 Boxster en Cayman zouden immers 100% elektrisch worden en er volgen geen versies met verbrandingsmotoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de afgelopen autosalon van München onthulde Porsche de Mission R concept, waarmee het merk zijn visie op toekomstige competitiewagens toonde. Concept cars van huize Porsche zijn doorgaans de voorbode van iets heel concreets, en als bij toeval leek de Mission R qua proporties en vormtaal sterk op de huidige 718 en Cayman.
Nog volgens Car and Driver zal het design van de toekomstige elektrisch aangedreven Cayman en Boxster sterk geïnspireerd zijn op die Mission R concept. Porsche zal echter de handen vol hebben om het vooropgestelde gewicht effectief te beperken tot minder dan 1.650 kg, hoewel de batterij waarschijnlijk ruim 300 kg zal wegen.
Natuurlijk is 1.650 kg nog steeds een aanvaardbaar gewicht voor een elektrische auto, maar voor een sportwagen blijft het veel, vooral voor wie ook als eens op circuit gaat waar de banden en de remmen het waarschijnlijk fors te verduren zullen krijgen. Daarom ontwikkelt Porsche een verkort platform voor deze toekomstige 718’s, die ook de basis zal vormen voor de volgende generatie Macan.
Over autonomie en vermogen
Volgens de bron van Car and Driver mikt Porsche op een actieradius van 400 km voor versies met één motor op de achteras. Er volgen bovendien vierwielaangedreven versies met twee motoren (één per as) en vermogens tussen 450 en 500 pk.
Volstaat dat om te concurreren met de 911? Niet meteen, want voor de 911 wil Porsche de overstap naar elektrificatie zo lang mogelijk uitstellen. De meest iconische Porsches zullen mogelijk de langst overblijvende modellen met verbrandingsmotor worden.
Het ziet ernaar uit dat deze 718 tandem al in 2024 zal worden gelanceerd. Het Porsche-gamma zal vanaf dan relatief veel zero-emission modellen in het gamma hebben, omdat op dat ogenblik de (elektrische) Macan, maar ook op de Taycan-reeks – die tegen dan waarschijnlijk al zal gerestyled zijn – in het gamma zitten. Er zou verder ook nog plug-in hybride versie van de 911 volgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be