Elektrisch

Volkswagen SSP: bijzonder hoge vermogens en laadsnelheden op komst

Volkswagen heeft technische details onthuld van zijn volgende (tweede) generatie elektrische auto’s. En zitten enkele grote verrassingen aan te komen. De ambities op het vlak van vermogens en laadsnelheden zijn zeer indrukwekkend.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 jun. 2023 | Leestijd: 5 min

Volkswagen schakelde in 2015 over op elektrische auto’s, na de ravage van Dieselgate. Deze strategische verschuiving leidde tot het ID-gamma, maar ook tot de Porsche Taycan en zijn Audi-kloon de e-tron GT.

De tijd gaat snel en intussen lijkt de elektrische auto de enige toekomst, althans in Europa, waar de autoriteiten besloten hebben om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2035 te verbieden.

Advertentie – lees hieronder verder

Hierdoor – en ook omdat de Chinese constructeurs qua elektrische auto’s wel een voorsprong hebben genomen – staan de Europese merken onder druk. Ze zijn verplicht om de turbo in te schakelen en te innoveren. Dat is precies wat Volkswagen van plan is, want het heeft zijn strategie voor de toekomstige elektrische auto’s toegelicht.

SSP02

Doel: winstgevend blijven

De nieuwe strategie werd uitgelegd aan onze collega’s van Autoevolution en heeft één belangrijk doel: winstgevend blijven in een tijd waarin Tesla net een prijzenoorlog heeft verklaard aan de Chinese constructeurs.

Tot nu toe hebben Europese constructeurs geprobeerd zichzelf te beschermen, maar het is onzeker of ze dit volhouden op lange termijn. De nieuwe generatie elektrische auto’s van Volkswagen moet het mogelijk om kosten te besparen en de winstgevendheid te behouden, maar tegelijk competitief te blijven op de markt.

Om te beginnen, ontwikkelt Volkswagen een volledig nieuwe modulaire architectuur, het SSP (Scalable Systems Platform), om het huidige MEB-platform te vervangen. Hiermee zouden de auto’s van de groep duizelingwekkende vermogens en laadsnelheden kunnen bereiken. Deze architectuur had eigenlijk al klaar moeten zijn, maar de ontwikkeling heeft vertraging opgelopen, vooral door problemen in de dochteronderneming die de software ontwikkelt, Cariad, zoals we vorig jaar al schreven.

In 2026, met 1.700 pk

De nieuwe technische basis wordt gebruikt voor de Trinity-generatie elektrische Volkswagens, waarvan het eerste model al in 2026 wordt verwacht. In theorie moet deze architectuur ook het PPE-platform vervangen dat Porsche en Audi gebruiken (voor de Taycan en e-tron GT). Bijzonder is dat alle wagens van de groep de nieuwe basis kunnen gebruiken, van stadsauto’s tot supercars. Dat zegt veel over de flexibiliteit.

SSP03

Volgens de eerste informatie varieert het vermogen van dit SSP-platform van 120 tot 1.300 kW, wat neerkomt vermogens tot 1.700 pk. De laadsnelheden van de batterij zijn al even indrukwekkend. Zonder precieze cijfers te noemen, kondigt Volkswagen aan dat de Taycan in 12 minuten van 10 naar 80 procent kan opladen, in plaats van de huidige 22 minuten voor de Taycan, die nochtans al een boordnet van 800 volt heeft (en vermogenspieken van ongeveer 270 kW).

Welke technologieën?

We kunnen ons best voorstellen dat dit nog wat meer kan worden, terwijl de koelsystemen van de batterij het amperage van het pakket kunnen verhogen, met vermogens tot 400 of 500 kW, zoals al het geval is bij sommige Chinese elektrische auto’s (zoals Nio). We krijgen het er nu al warm van…

Skyspehere

Het valt nog te bezien welke technologieën Volkswagen toepast om deze prestaties te bereiken. Geoptimaliseerde laadcurves, zoals op de toekomstige ID.2? Een boordnet van 900 volt? Vastestofbatterijen? Momenteel wordt er nog geen informatie vrijgegeven.

De komst van deze SSP-architectuur zal de winstgevendheid van Volkswagen zeker een boost geven, omdat zowat alle onderdelen gemeenschappelijk worden voor alle wagens. Dit betekent dus een nieuwe stap naar meer rationalisatie. Zonder de batterij is het platform immers goed voor 75 procent van de kosten van een elektrische auto…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon