Een van de obstakels voor de doorbraak van elektrische auto’s is de laadinfrastructuur, die niet snel genoeg wordt uitgerold. Vooral de inplanting van laadpalen is problematisch, omdat er onvoldoende openbare ruimtes zijn die genoeg plaats bieden aan een groot aantal laadstations en auto’s. Bovendien is het opladen van auto’s in de stad ook moeilijk, omdat eigenaars hun voertuig onmiddellijk na het opladen moeten verplaatsen om ruimte te maken voor anderen.
In deze context is inductief of draadloos opladen zinvol, omdat deze apparaten in parkeerplaatsen geïntegreerd kunnen worden, wat veel problemen meteen zou oplossen. Gebruikers zouden niet in de rij hoeven te staan terwijl ze ook kunnen overschakelen naar voertuigen met kleinere batterijen, waardoor het opladen gemakkelijker wordt.
Meer vermogen
Overal is er behoefte aan kortere laadtijden, wat betekent dat het laadvermogen geleidelijk wordt verhoogd, met name dankzij de 800V elektrische boordnetwerken waarmee steeds meer modellen zijn uitgerust. Nu is er nog steeds een kabel nodig om aan te sluiten, maar misschien niet meer voor lang.
Een team van onderzoekers van de Chalmers Universiteit (Zweden) heeft namelijk een systeem voor inductieladen ontwikkeld dat een vermogen van … 500 kW levert! Dit is een fantastische waarde, omdat de huidige laadstations “slechts” 360 kW leveren. Elders in de wereld biedt het Chinese Nio laadpalen met een vermogen van 500 kW aan, maar die gebruiken nog steeds kabels, net als die van 600 kW ontwikkeld door Geely. Met een dergelijk vermogen daalt de laadtijd tot 12 minuten (van 10 tot 80% van de accu) met het 500 kW-laadstation en tot 10 minuten met het 600 kW-laadstation.
Advertentie – lees hieronder verder
Weinig warmte
Het inductielaadstation dat door het team van professor Yujing Liu is ontwikkeld behaalt dergelijke prestaties dankzij het gebruik van halfgeleiders gemaakt van siliciumcarbide, maar ook door een frequentie van 80 kHz in plaats van de 20 kHz van de conventionele inductiesystemen. Het is echter bekend dat een hogere frequentie de opwarming verhoogt, wat best moet worden vermeden. Om dit probleem te omzeilen, ontwikkelden de onderzoekers innovatieve spoelen van Litz-draden, die samengesteld zijn uit individueel geïsoleerde koperen strengen.
De onderzoekers wijzen ook op de uitstekende prestaties van hun apparatuur, omdat inductielaadsystemen vaak leiden tot verliezen van meer dan 50%. De helft van de verbruikte energie gaat daardoor verloren. De Chalmers Universiteit geeft echter aan dat de verliezen van hun apparaat beperkt blijven tot slechts 1 of 2%, wat op zijn zachtst gezegd verrassend is, omdat het betekent dat dit draadloos opladen nog efficiënter zou zijn dan via een kabel (die meer verliest door opwarming).
Weldra op de markt
Vaak zijn de bevindingen van onderzoekscentra ook aandachttrekkers, waarbij aan het einde van de presentatie wordt aangekondigd dat het nog enkele jaren zal duren voordat deze technologie op de markt komt. Maar dit is hier niet het geval, omdat het concept klaar zou zijn om op de markt te worden gebracht.
Is dit de oplossing voor al onze problemen? Nog niet, want de academici achter het project voorzien deze technologie niet voor auto’s, omdat ze geloven dat laden met kabels dezelfde voordelen biedt of snel zal bieden. Hun idee is dan ook om deze toepassing te reserveren voor industrieel gebruik dat ook aanzienlijk meer kost dan een conventionele terminal. Jammer, want zo negeert men de problemen van de ruimte en de inplanting die traditionele laadpalen opleveren. Kortom, om je auto draadloos op te laden, zal je nog even moeten wachten, zelfs al bestaat de technologie reeds bij sommige merken, maar hierbij gaat het laden nog zeer langzaam …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be