Tesla deed onlangs enkele grote aankondigingen, waaronder de komst van een robotaxi, de Cybercab, een 100% zelfrijdend voertuig. Dit project ligt Elon Musk na aan het hart en hij heeft zelfs besloten om er alle beschikbare middelen aan te besteden. De Model 2, de compacte elektrische auto van Tesla, werd er zelfs voor opgeofferd en komt uiteindelijk niet.
Maar Tesla presenteerde bij deze gelegenheid nog iets anders: een draadloos laadsysteem (inductie) voor de auto, zoals dat bijvoorbeeld al bestaat voor smartphones. Voor auto’s is deze technologie echter complexer om onder de knie te krijgen, omdat het vereiste vermogen veel groter is, terwijl de stroomverliezen over het algemeen veel groter zijn dan via een kabel.
Hoeveel vermogen?
Waarom onderzoekt Tesla inductieladen nu pas? De verkeerde vraag, want het antwoord ligt voor de hand: “Als auto’s zichzelf kunnen besturen, is het logisch dat ze ook zelf kunnen opladen zonder de hulp van mensen.” De aankondiging over dit draadloze laadsysteem laat ons achter met meer vragen dan antwoorden. Zo gaf Tesla geen details over de technologieën, protocollen of vermogensniveaus die mogelijk zijn voor dit type opladen.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat we wel kunnen observeren, is een Cybercab geparkeerd boven een inductieplatform. In de video die op X verscheen, kun je duidelijk zien hoe het laadproces op gang komt. De batterij staat op 35% en het scherm toont 56 minuten resterende oplaadtijd. Het laden begint met een vermogen van 19 kW en stijgt dan naar 25 kW. Maar Tesla heeft de rest niet getoond, waardoor we met enkele vragen blijven zitten. Het is duidelijk dat de batterij na 56 minuten nog niet tot 100% opgeladen kan worden en dat het opladen vanaf 80% aanzienlijk langzamer verloopt. Elon Musk geeft geweldige presentaties, maar zonder de garanties of transparantie die bij dit soort aankondigingen horen. Inductieladen met 25 kW is wel al sterk. Het is natuurlijk niet hetzelfde als een Supercharger met gelijkstroom, maar het is iets meer dan het vermogen van een Tesla thuislaadpunt, beperkt tot 11,5 kW.
Wat is de bedoeling?
Wat zijn de werkelijke bedoelingen van Tesla met inductieladen? En wanneer kan het beschikbaar zijn? Draadloos opladen blijft moeilijk om onder de knie te krijgen, ook al bieden nieuwe technologieën zoals magnetische resonantie een grotere efficiëntie – en dus minder verliezen – die zelfs relatief vergelijkbaar is met die van opladen via een kabel (95%). Het merk heeft gezegd dat de Cybercab geen laadpoort heeft. Vandaar de behoefte aan een draadloos laadsysteem. Er is dus nog veel onduidelijkheid. Zoals wel vaker bij Tesla, is het waarschijnlijk vooral een poging om investeerders te verleiden en de aandelenkoers op peil te houden in een moeilijke periode.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be