Is dit het begin van een zware crisis bij Tesla? Het plan van de fabrikant om een betaalbaar model te produceren van rond de 25.000 euro – het Redwood-project, aangekondigd in november vorig jaar, lijkt toch geen toekomst te hebben. Het gerenommeerde persbureau Reuters kondigde dit aan, op basis van informatie van betrouwbare bronnen binnen het bedrijf.
Het is een verrassende aankondiging, aangezien de komst van dit voertuig van cruciaal belang leek te zijn voor de fabrikant om eindelijk over te kunnen gaan op massaproductie en zich bij de grote autofabrikanten te voegen dankzij gigacasting. Deze techniek vermindert het aantal onderdelen, waardoor het productieproces versnelt. Tesla heeft de ambitie om tegen 2030 20 miljoen auto’s per jaar te verkopen. Maar de Model 2 zal hier dus geen deel aan nemen
Advertentie – lees hieronder verder
Een ander project
Volgens Reuters focust Tesla zich liever op de ontwikkeling van autonome robottaxi’s, met dezelfde technieken als de kleinere voertuigen. De beslissing van Tesla om de Model 2 te schrappen werd eind februari genomen tijdens een vergadering, waar slechts een tiental werknemers aanwezig waren.
Een van de bronnen die Reuters interviewde gaf expliciet aan dat de prioriteit bij de robottaxi’s ligt, een uitdaging die volgens Musk op technisch en regelgevend vlak complexer is. Toch was deze aankondiging een verrassing en investeerders waren er niet mee gediend. De aandelenkoers van Tesla daalde opnieuw met 3%, aangezien dit de hele strategie van het bedrijf voor 2030 op zijn kop zet. Analisten schatten dat de Model 2 tegen 2028 de jaarlijkse verkoop tot 4,2 miljoen eenheden zou kunnen hebben verhoogd, vergeleken met de huidige 1,8 miljoen.
China op de loer
Het nieuws is nog verrassender omdat Tesla geconfronteerd wordt met hevige concurrentie uit China en een goedkope auto nodig heeft om het hoofd boven water te houden. Dit maakt het alleen maar moeilijker voor Tesla, die niet aankondigde dat de verkoop in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald, terwijl het Chinese BYD een groei van 13% meldde. Tesla heeft ook duidelijk moeite om investeerders te overtuigen, aangezien de waardering van het bedrijf tussen juli 2023 en vandaag met 400 miljard dollar daalde (-40%). De argumenten van de fabrikant lijken niet overtuigend.
De commerciële planning van Tesla voor de robottaxi blijft zeer onzeker, omdat de technologie zeer complex is om te ontwikkelen. En dat is waarschijnlijk wat Elon Musk aanspreekt. Hij voorspelt zelfs een toekomst waarin autonome taxi’s een gangbaar vervoermiddel zullen worden, die zelfs meer gebruikt zullen worden dan privéauto’s. Hoewel we niet aan hun komst twijfelen (waarschijnlijk binnen de 25 jaar), lijkt het een beetje vroeg om ons te richten op deze voertuigen. Het zou waarschijnlijk een betere zet zijn geweest om eerst met een wereldwijd model als de Model 2 uit te pakken. Bovendien heeft Tesla nog steeds niet bewezen dat een autonome auto degelijk functioneert, ondanks de vele aankondigingen in de afgelopen jaren. Maar we weten dat Elon Musk niets doet zoals iedereen en de onthulling van deze robottaxi zelfs heeft aangekondigd voor deze zomer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be