“Teleurstellend” en “desastreus”. Zo luidden de commentaren van analisten nadat het goudhaantje onder de EV-merken, Tesla, zijn eerste resulaten van het jaar bekendmaakte. Vergeleken met een jaar eerder zijn het aantal leveringen met bijna 10% gezakt, en als we cijfers van het vorige kwartaal (Q4, 2023) erbij nemen gaat het zelfs om een achteruitgang van 25%. Pijnlijke vaststelling. ‘s Werelds bekendste EV-bouwer leverde welgeteld 387.000 auto’s tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. Niet meer sinds de pandemie heeft het bedrijf achteruitboerende resultaten opgetekend en al zeker niet in een thuismarkt die vooruitging. Is de groei van Tesla ten einde?
Er is ook nog een andere vaststelling. Tijdens voorgaande kwartalen slaagde Tesla erin om weinig stock op te bouwen, wat duidde op een overgezonde flow, maar de laatste cijfers tonen dat de kloof tussen verkochte en gebouwde modellen aan het groeien is (algemeen gaat de productie mee in dalende lijn en eindigde op 412.000 stuks tijdens de eerste drie maanden van het jaar). Analisten hielden al een slag om de arm, maar deze lage cijfers had niemand zien aankomen.
Veel zwartepieten
Heeft het bedrijf ook een plausibele verklaring? Wel, het wijst vooral in de richting van een paar zwartepieten, waarbij het de vertragende markt voor elektrische voertuigen eerder negeert (in Amerika wordt dit jaar een verdere groei verwacht van 15%). Zo schuift het management de schuld in de schoenen van de rebellen in de Rode Zee, waardoor schepen met onderdelen de lange omweg via Kaap de Goed hoop moesten nemen, met nefaste invloed op de productie. Dat geldt ook voor de brandstichting nabij de fabriek van Grünheide, Duitsland, waar de Europese Model Y’s worden gebouwd, die daardoor zonder stroom kwam te zitten en een kleine twee weken lamlag. Aan de andere kant van de oceaan, in het Amerikaanse Fremont, was het dan weer de productie van de gefacelifte Model 3 die onverwacht werd afgeremd. Allemaal waar, maar zoals gezegd is dit geen excuus voor de aangroeiende stock, die eerder aantoont dat de populariteit van de modellen tanende is.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat laat zich voelen in onder andere China, waar de concurrentie heviger woedt dan ooit en Tesla verwikkeld zit in een zelf georchestreerde prijzenoorlog die moet helpen om niet al te veel marktaandeel te doen verwateren. Maar Tesla voelt natuurlijk ook de tegenvallende EV-verkoop in de rest van de wereld. In Europa stagneert het elektrische aandeel nu al maanden op 12%, omdat privéklanten, getroffen door inflatie, zich niet (kunnen) inlaten met stekkerauto’s. En aan de horizon zit er niet meteen verandering aan te komen. De cijferaars hebben voorgerekend dat de wereldwijde productie van elektrische auto’s dit jaar zal groeien van 10,5 tot 13,5 miljoen, maar de vraag blijft wellicht hangen op 9,5 miljoen. Overstock door overproductie, voor alle automerken is dit een nachtmerrie.
Imago van de baas wringt tegen
Volgens het marktanalysebureau Caliber speelt er nog een ander fenomeen in de slechte kaarten van Tesla. Op hetzelfde tijdstip als de publicatie van de jaarcijfers – toeval? -, bracht het merk zijn jaarlijkse studie naar buiten over zogenaamde “consideration scores”, alias het aantal mensen dat overweegt al dan niet een bepaald merk te kopen.
Vroeger stond Tesla hoog genoteerd in deze ranking, maar de Republikeinse swing van Elon Musk samen met zijn onvoorspelbare gedrag zorgen ervoor dat de aanhang slinkt. Vroeger hadden de afkeurende mensen amper een alternatief, in tegenstelling tot nu, besluit de studie, die er verder op wijst dat de Duitse merken wél in de lift zitten. Ondertussen is 42% van de Amerikaanse klanten Elon Musk ongunstig gezind. En er is maar één automerk waar de patron en zijn producten zo nauw met elkaar zijn verweven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be