Tot nu toe waren het rijbereik en de noodzakelijke oplaadtijd voor de batterij remmende factoren voor de elektrische auto. Maar die beperkingen zouden binnenkort kunnen verdwijnen dankzij opladen tijdens het rijden. Een utopie? Niet echt, want Frankrijk start een test voor elektrische auto’s en vrachtwagens op een snelweg in de buurt van Parijs.
De test wordt uitgevoerd op de A10 en toont dat de technologie nu dichter bij de realiteit staat. Concreet zijn er magnetische spoelen onder het asfalt geplaatst, waarmee batterijen opgeladen worden door inductie, op dezelfde manier als smartphones. En auto’s die nog niet klaar zijn voor draadloos opladen, kunnen via een rail op de grond verbinding maken met het netwerk, net als een tram of trein.
Naast een groter rijbereik maakt dit systeem het vooral mogelijk om de batterijen te verkleinen en dus grote besparingen te realiseren qua grondstoffen. Zo zijn er veel minder metalen nodig om de batterijpakketten te produceren.
Advertentie – lees hieronder verder
62 tot 71 procent winst
Volgens de universiteit van Göteborg (Zweden) kunnen batterijen 62 tot 71 procent kleiner gemaakt worden met hetzelfde rijbereik dankzij het systeem van opladen tijdens het rijden. Het betekent een enorme besparing op grondstoffen, maar ook op het gewicht van de auto. Omdat de auto lichter wordt, kan die uiteraard langer rijden met dezelfde hoeveelheid energie.
Het idee is in dit geval om deze laadoplossing te testen terwijl er met hoge snelheid wordt gereden. Als de test slaagt, zou deze technologie op grote schaal toegepast kunnen worden “over honderdduizenden kilometers wegen”, volgens Vinci, het bedrijf achter het project.
Test in twee fases
Een eerste testfase start in september 2023 op een afgesloten weg in de buurt van Rouen. Daarna wordt het systeem ingezet op de A10 tussen Parijs en Orléans, op een stuk van 4 km voor de péage van Saint-Arnoult-en-Yvelines. De laders worden alleen geactiveerd wanneer een compatibele auto wordt gedetecteerd.
Dit is niet het enige initiatief in zijn soort. De snelweg van de Mont-Blanc (Haute-Savoie) zal binnenkort ook een laadsysteem testen dat oorspronkelijk door Alstom ontwikkeld werd voor trams.
Het principe is hetzelfde: een rijdraad krijgt elektriciteit van een rail die in de weg geïntegreerd is. Hoewel deze oplossingen lovenswaardig zijn, hebben ze ook hun beperkingen: inductieladen is momenteel niet erg krachtig en duur, terwijl railsystemen verstopt kunnen raken en problemen kunnen opleveren voor tweewielers.
Hoewel het systeem van ‘elektrische snelwegen’ wellicht een toekomst heeft, wordt het momenteel vooral overwogen voor vrachtwagens. Die blijven nu op diesel rijden omdat grote batterijen in de praktijk niet haalbaar zijn door het hoge gewicht, het noodzakelijke rijbereik en de laadsnelheid. Het onderzoek vordert, maar zal nog veel tijd kosten: het experiment op de A10 duurt drie jaar en kost 26 miljoen euro … voor een stuk van 4 km in slechts één richting.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be