Wordt de A390 de eerste elektrische SUV van Alpine?

Na de terugkeer van de A110 begint Alpine nu aan zijn transformatie tot een elektrisch merk. Draait dit uit op een goed plan of een mislukking?

Gepubliceerd op 16 mei 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

Het merk Alpine is uit de as herrezen. Nadat het enkele decennia was ingedommeld, keerde het merk terug naar het concept van de ‘berlinette’ met de A110. Die weet absoluut te overtuigen met zijn pluimgewicht en compacte afmetingen. Een zeer geslaagde auto.

Maar sinds die terugkeer is er veel veranderd en beweegt de auto-industrie richting elektrificatie. Als onderdeel van de Renault-groep en vastbesloten om zich opnieuw te vestigen op de automarkt, volgt Alpine deze trend. Dat zagen we al bij de A290, een compacte elektrische sportwagen die officieel gepresenteerd wordt tijdens de volgende 24 Uren van Le Mans op 13 juni 2024. Het wordt niets meer of minder dan een pittige R5 met een motor die wellicht meer dan 110 kW ontwikkelt.

Op het eerste gezicht klinkt dat heel leuk, maar zijn er twijfels over het rijbereik bij een sportieve rijstijl en de sensaties, vooral als de acceleratie van de elektromotor gepaard gaat met een kunstmatig geluid, zoals gebruikelijk is. De marketingjongens verdedigen deze visie door erop te wijzen dat je de geluiden kunt aanpassen, maar doorgaans klinkt zo’n geluid belachelijk en is het onhoorbaar.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook als SUV

Alpine wil nog een stapje verder gaan. Meer bepaald met een SUV, een genre dat haaks staat op de geschiedenis van sportieve merken, maar steeds populairder wordt, vooral onder de welgestelden. Hoeveel mensen schreeuwden moord en brand toen Porsche de Cayenne of de Macan lanceerde? Vandaag zijn dit de bestverkochte modellen van het merk.

Deze SUV is eigenlijk al aangekondigd door Luca de Meo, de baas van Renault, die in 2021 aangaf dat er een SUV op basis van het CMF-EV-platform gepland stond voor Alpine. In principe ligt het project nog altijd op schema en komt er een A390, een elektrische SUV op basis van de Renault Scénic E-Tech. De verschillen zullen liggen in de krachtigere motor (of motoren) en een chassis met een dynamischere wegligging.

Alpine voor iedereen?

De A390 wordt naar verwachting ongeveer 4,40 m lang en moet er vooral voor zorgen dat de fabriek in Dieppe op volle capaciteit kan draaien. Er wordt echter verwacht dat het een duidelijk ander model wordt qua styling, want Alpine had het model aangekondigd als een ‘GT X-Over’, een SUV-variant die mogelijk een coupé wordt. Dat valt nog te bezien.

Op technisch vlak gaan we uit van versies met minstens 160 kW en een iets grotere batterij dan de Scénic (89 kWh of 2 kWh meer). Meer informatie volgt in 2025, wanneer Alpine het model officieel lanceert. Hopelijk heeft Alpine het niet bij het verkeerde eind, want steeds meer prestigemerken (zoals Rimac) zien dat sportwagenliefhebbers en rijke klanten zich willen onderscheiden En dat wordt moeilijk met de elektrische auto, die stilaan een massaproduct is… Een serieus dilemma voor Alpine, vooral omdat er ook een 100% elektrische A110 gepland staat voor 2026.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alpine voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.