Suzuki Twin
De Suzuki Twin werd tussen 2003 en 2005 gebouwd. Dit bakje was maar 2,73 m lang en 1,47 m breed. Minstens even opvallend is dat het om een hybride ging: hij koppelde een 660 cc 3-cilinder benzinemotor (44 pk) aan een 5 kW opwekkende elektromotor. Als klap op de vuurpijl konden Japanners hem kopen in een flitsend kleurenpalet en met bijpassende wielen.
Daihatsu Midget
De Midget is altijd al een utilitaire kei-car geweest. In 1957 lanceerde Daihatsu hem als een pick-up op 3 wielen. De tweede generatie, die in 1996 aankwam, kreeg een wiel extra en in sommige gevallen een dak om de laadruimte te bedekken. De Japanners organiseerden zelfs competities voor deze Daihatsu!
Advertentie – lees hieronder verder
Daihatsu Bee
Je zou je kunnen afvragen of dit de opa van de Midget hierboven is. De Bee werd in 1951 en 1952 geproduceerd en het was de eerste “auto” van Daihatsu, die bovendien bijna iedereen kon kopen. De naam Daihatsu werd geboren in… 1951!
Autozam AZ-1
Kei-cars zijn niet onverenigbaar met (milde) sportiviteit. Denk bijvoorbeeld aan de Daihatsu Copen, of aan deze Autozam AZ-1, het resultaat van een partnerschap tussen Mazda en Suzuki in 1992. Achterin deze piepkleine coupé (met vleugeldeuren!) lag een 657 cc 3-cilinder turbo. Vermogen/gewichtsverhouding? 64 pk voor 720 kg…
Mitsuoka Orochi
Het mag niet verwonderen dat dit model op de Tokyo Motor Show van 2001 veel aandacht trok. Zijn maker verwees ernaar als een “modesuperauto”. Genoeg om in 2006 de productie te starten met een 3,3-liter V6 van Toyota motor van (amper) 235 pk. Supercar, zei je? Niet echt… Toch liep de productie van deze vreemde vogel tot 2014.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be